Regulatorzy rynków lotniczych, w tym amerykańska FAA nakazały uziemienie modeli MAX-9. Łącznie jest to 179 maszyn. W Europie Turkish Airlines i Corendon wyłączyły swoje MAX-9 z eksploatacji do czasu zakończenia przeglądów. Mimo, że europejska gencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nie wydały takiego nakazu. Akcje Boeinga spadły o około 7,1 proc. na giełdzie niemieckiej, dostawcy komponentów — Spirit AeroSystems Holdings Inc. O 20 proc.
Jest to najpoważniejszy z szeregu ostatnich uchybień w jakości samolotów produkowanych przez Amerykanów.
Czytaj więcej
Incydent podczas lotu 1282 linii Alaska Airlines spowodował kolejny kryzys na rynku lotniczym. Ca...
Zatyczka na podwórku
Kluczowy komponent samolotu Alaska Airlines, który uległ poważnej awarii wieczorem 5 stycznia, został znaleziony — informuje CNN. — Z radością ogłaszam, że znaleźliśmy zatyczkę do drzwi – powiedziała Jennifer Homendy, przewodnicząca Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) , podczas konferencji prasowej w niedzielę wieczorem w Portland w stanie Oregon. Tę zatyczkę do drzwi znaleziono na podwórku przy domu nauczyciela z Portland. Jej wypadnięcie spowodowało 5 stycznia 2024 wyrwanie początkowo okna, a potem całych drzwi w B737 MAX-9 należącym do Alaska Airlines.W maszynie doszło do dekompresji, a kapitan zawrócił na lotnisko wylotu — Portland w stanie Oregon.
Jennifer Homendy poinformowała jednocześnie, że rejestrator rozmów w kokpicie odrzutowca, automatycznie wykasował dane po dwóch godzinach. Zresztą zgodnie z obowiązującym regulaminem, ale ważne informacje zostały utracone. Ujawniła jednocześnie, że wprawdzie wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, to jednak wcześniej jej agencja wnioskowała o wydłużenie czasu przechowywania danych do 24 godzin.