Regulatorzy rynków lotniczych, w tym amerykańska FAA nakazały uziemienie modeli MAX-9. Łącznie jest to 179 maszyn. W Europie Turkish Airlines i Corendon wyłączyły swoje MAX-9 z eksploatacji do czasu zakończenia przeglądów. Mimo, że europejska gencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nie wydały takiego nakazu. Akcje Boeinga spadły o około 7,1 proc. na giełdzie niemieckiej, dostawcy komponentów — Spirit AeroSystems Holdings Inc. O 20 proc.
Jest to najpoważniejszy z szeregu ostatnich uchybień w jakości samolotów produkowanych przez Amerykanów.
Czytaj więcej
Incydent podczas lotu 1282 linii Alaska Airlines spowodował kolejny kryzys na rynku lotniczym. Cała flota samolotów B737 MAX-9 w USA i niektóre B737-8 zostały uziemione.
Zatyczka na podwórku
Kluczowy komponent samolotu Alaska Airlines, który uległ poważnej awarii wieczorem 5 stycznia, został znaleziony — informuje CNN. — Z radością ogłaszam, że znaleźliśmy zatyczkę do drzwi – powiedziała Jennifer Homendy, przewodnicząca Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) , podczas konferencji prasowej w niedzielę wieczorem w Portland w stanie Oregon. Tę zatyczkę do drzwi znaleziono na podwórku przy domu nauczyciela z Portland. Jej wypadnięcie spowodowało 5 stycznia 2024 wyrwanie początkowo okna, a potem całych drzwi w B737 MAX-9 należącym do Alaska Airlines.W maszynie doszło do dekompresji, a kapitan zawrócił na lotnisko wylotu — Portland w stanie Oregon.
Jennifer Homendy poinformowała jednocześnie, że rejestrator rozmów w kokpicie odrzutowca, automatycznie wykasował dane po dwóch godzinach. Zresztą zgodnie z obowiązującym regulaminem, ale ważne informacje zostały utracone. Ujawniła jednocześnie, że wprawdzie wszystko odbyło się zgodnie z przepisami, to jednak wcześniej jej agencja wnioskowała o wydłużenie czasu przechowywania danych do 24 godzin.