Materiał powstał we współpracy z CPK
1. Wiadomo, jak będzie wyglądało lotnisko
Atrium z dachem w kształcie diamentu, modułowe pirsy pasażerskie, Airport City w sąsiedztwie terminalu. W lipcu spółka CPK przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Dokumentację przygotował master architekt CPK, brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dausze. W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy do końca I kwartału 2024 roku.
Ale to nie wszystko. Na etapie zaawansowanym są projekty dróg startowych i kołowania oraz płyt postojowych. Za to zadanie odpowiada projektant inżynierii lądowej, libańsko-amerykańska spółka Dar. Hiszpański IDOM przygotowuje projekt integracji systemów lotniskowych.
W opracowaniu jest dokumentacja dla wieży kontroli ruchu lotniczego, przygotowana przez polską pracownię JSK Architekci. Nad projektem budynków lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej pracuje polskie konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm.
2. Koleje Dużych Prędkości
Z niemal 2000 km planowanych linii, dla ponad 1500 km są gotowe lub opracowywane studia wykonalności. Trwa projektowanie dla ponad 450 km, a priorytetem jest odcinek Warszawa–CPK–Łódź, który powinien być przejezdny wraz z otwarciem pierwszego etapu lotniska CPK. W grudniu dla „warszawskiego” fragmentu tej linii spółka uzyskała decyzję środowiskową. To pozwoli ubiegać się o decyzję lokalizacyjną i pozwolenie na budowę.