Saudyjczycy skusili Hiszpanów. Lotnisko Heathrow bardziej arabskie

Saudyjski fundusz inwestycyjny jest bliski przejęcia lotniska Heathrow — podał „Sunday Times”.

Publikacja: 10.12.2023 17:00

Saudyjczycy skusili Hiszpanów. Lotnisko Heathrow bardziej arabskie

Foto: Adobe Stock

Z jego informacji wynika, że oprócz hiszpańskiego Ferrovialu, ​​co najmniej jeden inny akcjonariusz jest również bliski sprzedaży swoich udziałów, a inne fundusze inwestycyjne mogą pójść w jego ślady. „Arabia Saudyjska może przejąć efektywną kontrolę większościową nad londyńskim Heathrow” — czytamy w „Sunday Times”. Saudyjczycy nie komentują tej transakcji.

Odejście po 17 latach

Saudyjski Fundusz Inwestycji Publicznych (PIF) w listopadzie kupił 10 proc. udziałów w Heathrow, teraz chce dokupić dalsze 25 proc. od hiszpańskiego Ferroviala, który od jakiegoś czasu szuka pieniędzy, aby zmniejszyć swoje zadłużenie. Ferrovial był głównym udziałowcem Heathrow od 17 lat. A za swój pakiet mógłby teraz otrzymać 2,7 mld do funtów. To wyjątkowo hojna oferta, bo kilka dni temu bank inwestycyjny Morgan Stanley wycenił ją na ok 70 proc. niżej.

Czytaj więcej

Concorde pojawi się w centrum Londynu. To będzie sporo kosztowało

Zgodnie z warunkami umowy akcjonariuszy lotniska, pozostali inwestorzy – w tym międzynarodowe fundusze emerytalne z łącznymi udziałami sięgającymi 35 proc. – są uprawnieni do sprzedaży po cenie, która wycenia Heathrow na około 9,5 miliarda funtów .

PIF i Ardian mają posiadać swoje udziały oddzielnie, ale i tak Saudyjczycy będą inwestorami komandytowymi w funduszach infrastrukturalnych Ardian z siedzibą w Paryżu.

20 proc. udziałów w Heathrow ma od 2012 roku państwowy katarski fundusz inwestycyjny. Pięciu innych akcjonariuszy, w tym Kanadyjczycy z Caisse de dépôt et place du Québec, singapurskiego państwowy funduszu GIC i amerykański Alinda Capital Partners. Każdy z nich ma udział poniżej 13 proc. i raczej nie będą one chętne do pozbycia się tych aktywów. Najmniejszym akcjonariuszem jest brytyjski program Universities Superannuation Scheme.

W drodze na inwestycyjny szczyt

Fundusz Inwestycji Publicznych stał się głównym wehikułem inwestycyjnym na świecie od czasu, kiedy w Arabii Saudyjskiej przejął władzę następca tronu Mohammed bin Salman, faktyczny przywódca tego kraju. PIP jest już częścią konsorcjum, które w 2022 r. kupiło londyński wieżowiec Vodafone Group Plc, i zamierza zgromadzić aktywa o wartości 2 bilionów dolarów do 2030 r. To uczyniłoby PIF największym funduszem majątkowym na świecie,. Jak na razie pozostaje nim norweski państwowy fundusz inwestycyjny.

Czytaj więcej

Lotniska i linie lotnicze kłócą się o przyczyny drożyzny, pasażerowie płacą krocie

Odejście hiszpańskiej firmy zakończy prawie dwie dekady hiszpańskiego panowania na londyńskim lotnisku brytyjskiego lotniska. W 2006 roku Ferrovial kupił większościowe udziały w firmie zarządzającej największym portem lotniczym w Europie(wówczas BAA Plc), za 18,8 miliarda dolarów. Potem stopniowo ich się pozbywał, ostatecznie zmniejszając swoje udziały do ​​obecnych 25 proc.

Popularny port dla Bliskiego Wschodu

Heathrow jest najczęściej głównym lotniskiem dla pasażerów z regionu Zatoki Perskiej, a linie Emirates, Qatar Airways i Etihad Airways PJSC obsługują ten port z wieloma rejsami dziennie. Natomiast Arabia Saudyjska jest w trakcie rozwijania swojej branży lotniczej i stara się przyciągnąć do kraju jak najwięcej biznesu i turystyki. Niedawno utworzyła Riyadh Air, nową linię lotniczą, która będzie działać jako uzupełnienie istniejącego flagowego przewoźnika Saudia.

Londyńskie Heathrow pozostaje jednym z głównych portów lotniczych na świecie. Ale perspektywy jego rozwoju zostały zahamowane przez kłopoty z budową trzeciego pasa startowego, co ogranicza tam przepustowość .

Czytaj więcej

Ruch na lotniskach rośnie nawet o kilkaset procent. Liderem południe Europy

Z jego informacji wynika, że oprócz hiszpańskiego Ferrovialu, ​​co najmniej jeden inny akcjonariusz jest również bliski sprzedaży swoich udziałów, a inne fundusze inwestycyjne mogą pójść w jego ślady. „Arabia Saudyjska może przejąć efektywną kontrolę większościową nad londyńskim Heathrow” — czytamy w „Sunday Times”. Saudyjczycy nie komentują tej transakcji.

Odejście po 17 latach

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?