LOT przegrywa w Sarajewie. Nie dostanie dopłat do połączeń

Trzech z pięciu przewoźników, którzy odpowiedzieli na publiczne zaproszenie do uruchomienia nowych tras z lotniska w Sarajewie, w zamian za dotacje, spełniło warunki – podała Komisja Eksperckiej Oceny Wniosków.

Publikacja: 26.11.2023 16:04

Sankcje coraz mocniej uderzają w rosyjskie linii lotnicze

Sankcje coraz mocniej uderzają w rosyjskie linii lotnicze

Foto: Adobe Stock

Ryanair, Wizz Air i turecki SunExpress zakwalifikowały się do wsparcia finansowego. Na jakich trasach uzyskają dopłaty i w jakiej wysokości Bośniacy podadzą w późniejszym terminie.
W tej konkurencji startowały jeszcze LOT i TUI Airways, ale komisja uznała, że nie spełniły one warunków przetargu.

Natomiast Norwegian Air Shuttle złożył ofertę już po wyznaczonym terminie i w rezultacie jego wniosek nie został uwzględniony w przetargu. Co ciekawe Wizz Air niedawno zawiesił operacje z Sarajewa, ponieważ uznał, że są nieopłacalne. Teraz wrócił, bo dostanie dopłaty.

Czytaj więcej

Lotniska i linie lotnicze kłócą się o przyczyny drożyzny, pasażerowie płacą krocie

Publiczne wezwanie skierowane było do linii lotniczych, aby uruchomiły nowe operacje , a jeszcze lepiej — żeby utworzyły swoją bazę w Sarajewie. Subsydia mają być wypłacane na połączenia, które nie były obsługiwane przez ostatnich 12 miesięcy, bądź uruchomią kierunki do strategicznie ważnych miejsc docelowych, albo otworzą połączenia z lotami długodystansowymi, czyli trwającymi dłużej niż sześć godzin. Wysokość dotacji nie została podana do wiadomości publicznej.

LOT przegrywa w Sarajewie

Trasy uznawane za strategiczne z Sarajewa to Berlin, Memmingen, Malmo, Göteborg, Kopenhaga, Paryż, Bazylea, Amsterdam, Eindhoven, Londyn, Bruksela, Rzym, Mediolan, Budapeszt, Praga, Barcelona, ​​Girona, Madryt, Genewa, Bari, Sztokholm, Oslo, Duesseldorf, Ateny, Tirana, Skopje, Izmir, Antalya, Podgorica, Abu Zabi, Warszawa, Hongkong, Singapur, oraz dowolne miejsce w Chinach, Indonezji, Jordanii, Japonii, Libanie, Indiach, Izraelu i Malezji, a także jak każde inne lotnisko w Ameryce Północnej.

Czytaj więcej

Duży wzrost zysków Ryanaira. Pomogły podwyżki cen biletów

Ryanair i SunExpress, które złożyły wnioski o dotacje, nie obsługują lotów na lotnisko w Sarajewie, natomiast Wizz Air uruchomił niedawno dotowane połączenia z Londynu Luton. Emiracka spółka zależna węgierskiego przewoźnika lata sezonowo z Abu Zabi do stolicy Bośni i Hercegowiny. Inne linie lotnicze ogłosiły już nowe połączenia do Sarajewa na przyszły rok, m.in. Pegasus Airlines z Antalyi i Air Arabia z Szarży. Ten ostatni kierunek zostanie przywrócony po prawie dwóch latach.

Jak na razie najbardziej ruchliwą nieobsługiwaną trasą lotniska w Sarajewie jest Ankara. Stąd zapewne nagroda dla SunExpress. Na kolejnych miejscach plasują się Amsterdam, Paryż, Bruksela, Adana, Praga, Mediolan, Trabzon oraz Barcelona.

Ryanair, Wizz Air i turecki SunExpress zakwalifikowały się do wsparcia finansowego. Na jakich trasach uzyskają dopłaty i w jakiej wysokości Bośniacy podadzą w późniejszym terminie.
W tej konkurencji startowały jeszcze LOT i TUI Airways, ale komisja uznała, że nie spełniły one warunków przetargu.

Natomiast Norwegian Air Shuttle złożył ofertę już po wyznaczonym terminie i w rezultacie jego wniosek nie został uwzględniony w przetargu. Co ciekawe Wizz Air niedawno zawiesił operacje z Sarajewa, ponieważ uznał, że są nieopłacalne. Teraz wrócił, bo dostanie dopłaty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato