Spółka CPK rozpędza się. Kupuje pociągi za ogromną kwotę

Rząd przyjął uchwałę taborową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK ma kupić 100 szybkich pociągów za 16 mld zł.

Publikacja: 09.11.2023 14:18

Spółka CPK ma kupić 100 szybkich pociągów za 8,7 mld zł

Spółka CPK ma kupić 100 szybkich pociągów za 8,7 mld zł

Foto: Adobe Stock

To ogromny projekt. Szacunkowe nakłady inwestycyjne w tym przypadku w latach 2024-2030 miałyby wynieść 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.), a w perspektywie do 2035 r. łącznie 16-20 mld zł.

Jak podaje Spółka CPK w komunikacie, nowe pociągi miałyby pojechać z szybkością do 250 km/godz., być energooszczędne, wyposażone w dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe. Te składy miałyby następnie być wynajmowane przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Zgodnie z przyjętą uchwałą spółka taborowa powołana przez CPK będzie mogła pozyskiwać inwestorów mniejszościowych - prywatnych lub publicznych. W istotnym stopniu będzie finansowana instrumentami dłużnymi, np. przez banki, fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne.  Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Czytaj więcej

CPK. Spółka zaczyna coraz więcej wydawać, a nawet nie wbito łopaty

- Koncepcja poolu taborowego to atrakcyjna dla przewoźników oferta najmu nowoczesnego taboru kolejowego dostosowanego do infrastruktury CPK – dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.

- Ten projekt jest kolejnym przejawem megalomanii i nieliczenia się z publicznymi pieniędzmi. CPK powinien zejść na ziemię, poddać się audytowi i wstrzymać z ogłaszaniem nowych wielkich inwestycji. Nie mówiąc już o tym, że informowanie o tak kluczowej sprawie, jak wybór inwestora strategicznego w mediach społecznościowych to kuriozum — podsumowuje nowy projekt CPK Adrian Furgalski, prezes Zarządu, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jego zdaniem bezsensowne jest kupowanie taboru i udostępnianie go przewoźnikom, podczas gdy to oni sami powinni decydować, jakimi pociągami chcą operować, a państwo jedynie powinno im udostępniać infrastrukturę, czyli tory po których będą jeździć. Nierealna wydaje się również kwota, jaką podaje CPK. - Tyle samo, bo 8,7 mld złotych potrzebuje dzisiaj Intercity na kupno 38 siedmiowagonowych składów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami. Podczas otwarcia ofert w dniu 13 października okazało się, że jedyna oferta, złożona przez konsorcjum Pesy i Newagu, opiewa właśnie ok. 6,9 mld zł netto, czyli niecałe 8,5 mld zł brutto - dodaje Adrian Furgalski.

To ogromny projekt. Szacunkowe nakłady inwestycyjne w tym przypadku w latach 2024-2030 miałyby wynieść 8,7 mld zł (według cen z I półrocza 2023 r.), a w perspektywie do 2035 r. łącznie 16-20 mld zł.

Jak podaje Spółka CPK w komunikacie, nowe pociągi miałyby pojechać z szybkością do 250 km/godz., być energooszczędne, wyposażone w dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe. Te składy miałyby następnie być wynajmowane przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Zgodnie z przyjętą uchwałą spółka taborowa powołana przez CPK będzie mogła pozyskiwać inwestorów mniejszościowych - prywatnych lub publicznych. W istotnym stopniu będzie finansowana instrumentami dłużnymi, np. przez banki, fundusze inwestycyjne, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne.  Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie spełniły się prognozy: latamy więcej. Co z cenami biletów?
Transport
PKP Cargo będzie domagać się pieniędzy od rządu
Transport
Amerykańska Delta nie może się podnieść po awarii IT. A to nie koniec kłopotów
Transport
Boeing zawarł umowę z Ukraińcami. Będzie współpraca przy projektach wojskowych
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Transport
Deutschlandticket za 49 euro to hit. Ale musi zdrożeć