Kolejny z odcinków autostrady A2 darmowy jeszcze przed wyborami?

Zniesienie autostradowych opłat będzie kosztować budżet setki milionów rocznie. Kierowcy zyskają tylko pozornie.

Aktualizacja: 11.09.2023 06:18 Publikacja: 11.09.2023 03:00

Zniesienie opłat na odcinkach A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA to strata ok. 200 mln zł rocznie. Z

Zniesienie opłat na odcinkach A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA to strata ok. 200 mln zł rocznie. Z kolei wstrzymanie od września do grudnia poboru na koncesyjnej A1 pozbawi KFD blisko 75 mln zł

Foto: AdobeStock

Sprzedaż udziałów Sebastiana Kulczyka w Autostradzie Wielkopolskiej, o czym „Rzeczpospolita” poinformowała w piątek, może skłonić rząd do rozmów z francuskim funduszem Meridiam, nowym właścicielem autostradowych spółek, na temat zniesienia opłat na odcinku autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. To dla kierowców najdroższa trasa w Polsce. Po wprowadzonej dziś kolejnej podwyżce opłata za 150-kilometrowy odcinek dla aut osobowych wzrosła do 90 zł, tj. 60 gr za kilometr.

– Do tej pory żadna ze spółek zarówno AWSA (Autostrada Wielkopolska SA), jak i AWSA II nie otrzymały propozycji działań związanych ze zniesieniem opłat – mówiła nam w ubiegłym tygodniu Anna Ciamciak, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej. AWSA zarządza odcinkiem Nowy Tomyśl–Konin, AWSA II – odcinkiem Świecko–Nowy Tomyśl.

Czytaj więcej

Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w Autostradzie Wielkopolskiej

Autostrady na wybory

Z kolei Ministerstwo Infrastruktury deklarujące od kilku miesięcy zniesienie opłat na wszystkich autostradach w Polsce, zapytane o zamiar podjęcia w tej sprawie rozmów z Meridiamem, odpowiedziało wymijająco. – Rząd nie nakłada na siebie terminu zakończenia procesu, ale wyznaczył sobie cel: wszystkie autostrady w Polsce będą bezpłatne dla samochodów osobowych – poinformował Szymon Huptyś, rzecznik resortu.

Ponieważ jednak znoszenie opłat wyraźnie ma na celu zjednanie przychylności kierowców przed wyborami – jeszcze nie tak dawno minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiadał potrzebę wprowadzenia myta na wszystkich autostradach w Polsce (jak przekonywał: „Nie stać nas, by utrzymywać stan autostrad, jeśli nie są one płatne”) – nie można wykluczyć, że kolejny odcinek stanie się darmowy jeszcze przed październikowym głosowaniem.

Do tej pory deklaracje rządzących zostały zrealizowane tam, gdzie było to łatwe. Z początkiem lipca zniesiono opłaty na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad: na A2 pomiędzy Koninem a Strykowem oraz A4 od Wrocławia do Gliwic. 4 września wstrzymano do końca grudnia pobór opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A1 z Gdańska do Torunia. Płatne pozostają dwa koncesyjne odcinki A2 oraz odcinek A4 Katowice–Kraków, zarządzany przez Stalexport.

Teraz minister infrastruktury mógłby jeszcze podjąć decyzję o zniesieniu opłaty na A2 pomiędzy Świeckiem a Nowym Tomyślem, bo jego koncesjonariusz (AWSA II) wynagradzany jest za dostępność trasy (to pieniądze m.in. na spłatę kredytów na budowę trasy, jej eksploatację i utrzymanie), a wysokość myta wpływającego do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) ustala państwo. Podobny mechanizm funkcjonuje na A1 Gdańsk–Toruń.

Ale na pozostałych koncesyjnych odcinkach mechanizm jest inny. Na A2 Nowy Tomyśl–Konin opłaty ustala i pobiera koncesjonariusz (AWSA), który w zamian ponosi koszty utrzymania drogi, ponosząc ryzyko związane z wielkością ruchu i wpływów. Rząd musiałby się z nim dogadać i zapewne dużo zapłacić. Podobnie w przypadku zarządzanego przez Stalexport odcinka A4 Katowice–Kraków. Jednak także z tym koncesjonariuszem nie podjęto do tej pory żadnych rozmów, co potwierdził nam rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

Mimo rządowych deklaracji na darmowych autostradach kierowcy tylko pozornie zyskają. Decyzje o zniesieniu opłat mocno nadszarpują budżet budowy dróg. Ich likwidacja na odcinkach A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA oznacza stratę ok. 200 mln zł rocznie (takie przyniosły one wpływy w 2022 r.). A jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, koszt wstrzymania poboru na autostradzie Gdańsk–Toruń tylko w okresie wrzesień–grudzień 2023 r. to ok. 73 mln zł. Tych pieniędzy braknie na budowę dróg. W rezultacie dla zrekompensowania utraconych wpływów w KFD i utrzymania programu inwestycji drogowych rząd będzie musiał sięgnąć do kieszeni kierowców w inny sposób, np. zwiększając w przyszłości opłatę paliwową.

Kulczyk wyda 1 mld zł

Tymczasem sprzedaż autostrady (za ok. 3 mld zł) to przełomowy moment w biznesie Sebastiana Kulczyka. Przygotowano strategię, która zakłada, że w ciągu trzech lat Kulczyk Investments (KI) wyda na inwestycje około 1 mld zł, poszukując spółek średniej wielkości, by je rozwijać i konsolidować. Istotne będą cztery obszary: software, zwłaszcza informatyczne usługi typu SaaS dla biznesu, nieruchomości w sektorze premium, biotechnologia oraz nowoczesna energetyka (technologie zwiększania efektywności energetycznej). KI chciałby zainwestować w pięć do siedmiu podmiotów.

Biznes Kulczyka ma się opierać na dwóch filarach. Jeden to fundusz Manta Ray VC, inwestujący w nowe spółki technologiczne, m.in. w systemie edukacji, zdrowia oraz w infrastrukturze. W ostatnich pięciu latach zainwestował w ok. 40 firm z całego świata ponad 200 mln euro. Wśród nich są co najmniej cztery firmy, których wartość może wkrótce sięgnąć 1 mld dol.

Drugim filarem jest KI rozwijający przedsięwzięcia o charakterze dywidendowym. To spółki mające przysparzać gotówki na inwestycje: Ciech w branży chemicznej, NOHO Investment w sektorze nieruchomości, QKR – odkrywkowa kopalnia złota w Namibii oraz BaseLinker w sektorze usług e-commerce dla biznesu.

Sprzedaż udziałów Sebastiana Kulczyka w Autostradzie Wielkopolskiej, o czym „Rzeczpospolita” poinformowała w piątek, może skłonić rząd do rozmów z francuskim funduszem Meridiam, nowym właścicielem autostradowych spółek, na temat zniesienia opłat na odcinku autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. To dla kierowców najdroższa trasa w Polsce. Po wprowadzonej dziś kolejnej podwyżce opłata za 150-kilometrowy odcinek dla aut osobowych wzrosła do 90 zł, tj. 60 gr za kilometr.

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Jak się promują lotniska. Wielki smok, bitwa kickbokserów i kaczka po pekińsku
Transport
Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie