Rekord polskiej kolei. Tylu pasażerów jeszcze w XXI w. nie przewiozła

W 2022 polskimi kolejami podróżowało ponad 342 miliony pasażerów. Zapowiada się, że w 2023 wyniki przewozowe będą jeszcze lepsze.

Publikacja: 28.07.2023 14:06

Pociąg PKP Intercity relacji Kraków Główny - Piła Główna na stacji kolejowej w Miechowie

Pociąg PKP Intercity relacji Kraków Główny - Piła Główna na stacji kolejowej w Miechowie

Foto: PAP/Art Service

Urząd Transportu Kolejowego podał wyniki przewozów kolejowych w 2022 roku. Okazuje się, że statystyczny Polak podróżował w zeszłym roku koleją 9,1 raza. To o blisko trzy podróże więcej niż w 2021 roku, gdy statystycznie Polak jechał pociągiem 6,4 razy. Łącznie z usług przewoźników kolejowych skorzystano 342,2 mln razy – najwięcej w bieżącym stuleciu. Wynik ten wciąż jest jednak cieniem liczby podróżnych z kolei w 1989 roku, tuż przed planem Balcerowicza i u progu przemian ustrojowych, gdy koleje przewiozły 789,9 mln osób.

Czytaj więcej

Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi

W 2022 z usług kolei najczęściej korzystali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Przeciętny mieszkaniec województwa pomorskiego podróżuje pociągiem 27 razy rocznie, na co wpływ z pewnością ma popularna i często kursująca SKM. Statystyczny mieszkaniec Mazowsza korzysta z pociągu 17,5 razy w roku, a mieszkaniec dolnośląskiego 11,4 razy. Najrzadziej z pociągów korzystają mieszkańcy województw o względnie słabej ofercie lokalnej i dalekobieżnej – w podlaskim częstotliwość to 1,9 razy rocznie, a w lubelskim 2,6 razy.

Częstotliwość korzystania z usług kolei w większości województw wróciła już do poziomu sprzed pandemii lub ją przekroczyła. Tylko na Mazowszu i Podlasiu wciąż jeszcze pasażerowie podróżują pociągami rzadziej niż w 2019 roku. Największe przyrosty liczby pasażerów, zarówno rok do roku, jak i w porównaniu do okresu sprzed pandemii mają województwa podkarpackie, małopolskie i lubelskie.

W liczbach bezwzględnych, najwięcej pasażerów jest na Mazowszu i Pomorzu – odpowiednio 96,4 mln i 63,6 mln. To daje niemal połowę całego ruchu pasażerskiego (pod względem liczby pasażerów) w Polsce.

Czytaj więcej

Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją

Dobrze zapowiada się także 2023 rok, choć czerwiec był nieco słabszy niż rekordowy maj, to jednak i tak UTK odnotował, że koleje przewiozły w czerwcu 31,2 mln pasażerów. Daje to wzrost o 4,8 proc. rok do roku. Interesujący jest fakt, że wzrosła też średnia odległość podróży – o 1 km do 74,3 kilometra. Ten statystycznie krótki dystans podróży wskazuje, jak ważne są połączenia lokalne.

Łącznie w pierwszym półroczu z kolei skorzystało 181,6 mln pasażerów, o 14,9 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2022. Koleje wykonały także więcej pasażerokilometrów i pracy przewozowej. Jeżeli ten trend utrzyma się w drugim półroczu, to rekord z 2022 zostanie szybko pobity. Polska kolej ma jednak nadal olbrzymi potencjał rozwoju jeżeli chodzi o przewozy pasażerskie – krajowa średnia 9,1 podróży koleją rocznie jest znacząco poniżej europejskiej wynoszącej 16,9. Najczęściej z pociągów korzystają Szwajcarzy (50,1 razy rocznie), Luksemburczycy (33,6 razy) i Duńczycy (31,3 razy). Najwyższy przyrost częstotliwości podróży koleją odnotowano w Europie w Szwajcarii (+10,4 podróży rocznie na mieszkańca), Niemczech (+9,1 razy) oraz w Danii (+8,5).

Maleją natomiast przewozy towarowe. W czerwcu 2023 przewieziono 18,1 mln ton, o 2,3 mln ton mniej niż rok wcześniej. UTK sugeruje w komunikacie, że to efekt wojny w Ukrainie, która ma wpływ na transport intermodalny w wyniku ograniczeń na kierunkach blisko- i daleko wschodnich.

Urząd Transportu Kolejowego podał wyniki przewozów kolejowych w 2022 roku. Okazuje się, że statystyczny Polak podróżował w zeszłym roku koleją 9,1 raza. To o blisko trzy podróże więcej niż w 2021 roku, gdy statystycznie Polak jechał pociągiem 6,4 razy. Łącznie z usług przewoźników kolejowych skorzystano 342,2 mln razy – najwięcej w bieżącym stuleciu. Wynik ten wciąż jest jednak cieniem liczby podróżnych z kolei w 1989 roku, tuż przed planem Balcerowicza i u progu przemian ustrojowych, gdy koleje przewiozły 789,9 mln osób.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił