CPK. Powstanie węzeł przesiadkowy w Sieradzu

W Sieradzu spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania. Przedstawiciele CPK i władze Sieradza podpisali porozumienie o współpracy.

Publikacja: 16.07.2023 15:26

CPK. Powstanie węzeł przesiadkowy w Sieradzu

Foto: Adobe Stock

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To miasto znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – zapewnia wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w węzeł przesiadkowy połączony z całkowitą rewitalizacją otoczenia. Dla pasażerów powstanie przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej. W ich sąsiedztwie planowana jest nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

Czytaj więcej

CPK. Jest decyzja środowiskowa. Budowa coraz bliżej?

Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. Kolej już nie będzie już dzielić naszego miasta, a dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – cieszy się Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), do Łodzi w ok. 25 min. Dzisiaj jest to około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, zastąpią je skrzyżowania bezkolizyjne.

Czytaj więcej

"To zmieni sposób, w jaki podróżujemy". CPK pokazał wizualizacje i projekt portu

Podpisane w ostatni piątek, 14 lipca porozumienie to kontynuacja współpracy spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To miasto znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół