CPK. Powstanie węzeł przesiadkowy w Sieradzu

W Sieradzu spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania. Przedstawiciele CPK i władze Sieradza podpisali porozumienie o współpracy.

Publikacja: 16.07.2023 15:26

CPK. Powstanie węzeł przesiadkowy w Sieradzu

Foto: Adobe Stock

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To miasto znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – zapewnia wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w węzeł przesiadkowy połączony z całkowitą rewitalizacją otoczenia. Dla pasażerów powstanie przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej. W ich sąsiedztwie planowana jest nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

Czytaj więcej

CPK. Jest decyzja środowiskowa. Budowa coraz bliżej?

Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. Kolej już nie będzie już dzielić naszego miasta, a dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – cieszy się Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), do Łodzi w ok. 25 min. Dzisiaj jest to około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, zastąpią je skrzyżowania bezkolizyjne.

Czytaj więcej

"To zmieni sposób, w jaki podróżujemy". CPK pokazał wizualizacje i projekt portu

Podpisane w ostatni piątek, 14 lipca porozumienie to kontynuacja współpracy spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta