Będzie cisza nocna na lotnisku w Brukseli. Dla spóźnialskich wysokie kary

Bruksela jest jednym z niewielu ważnych europejskich lotnisk, na których nie ma ciszy nocnej. Ze względu na znaczenie polityczne i gospodarcze Zaventem jest otwarte całą dobę. Wkrótce będzie to nieaktualne.

Publikacja: 16.07.2023 11:54

Będzie cisza nocna na lotnisku w Brukseli. Dla spóźnialskich wysokie kary

Foto: Adobe Stock

Z rozkładu zniknie 1600 rejsów rocznie, czyli ok 10 proc. A jeśli jakaś linia z powodu opóźnień nie zdąży wystartować przed godz. 23-cią będzie miała dwa wyjścia: wysadzić pasażerów, albo zapłacić wysoką karę.

Brukselski port lotniczy bezpośrednio i pośrednio daje zatrudnienie 64. tysiącom osób i wypracowuje 2 proc. belgijskiego PKB. To także centrum przeładunkowe dla firm operujących z Belgii, zwłaszcza farmaceutycznych oraz produkujących artykuły nietrwałe. Z powodu nieustannie rosnącego biznesu cargo zarząd lotniska zdecydował się na potężne inwestycje w infrastrukturę, a z drugiej strony zbudował system zachęt zachęcających do operowania nowoczesnymi samolotami, które nie generują nadmiernego hałasu, wprowadził efektywne procedury naprowadzania samolotów i jest w tej chwili liderem w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. W planach są kolejne posunięcia ograniczające uciążliwość lotniska dla otoczenia.

Czytaj więcej

Strajk w Belgii. Odwołane loty do Brukseli i Charleroi

Mimo tego Georges Gilkinet , minister transportu Belgii zdecydował o ograniczeniu operacji na Zaventem. Spowoduje to konieczność zmniejszenia zatrudnienia, liczby przesiadek ( Bruksela jest ważnym portem dla lecących z Europy do Afryki), oraz ograniczenie możliwości eksportowych.

Minister wnioskuje o wprowadzenie zakazu lotów nocnych ( czyli w godzinach 6-23), aby zapewnić ciszę nocną na samym lotnisku, jak i w jego okolicach. Dodatkowo jeszcze hałas z pozostałych operacji ma zostać ograniczony o 20 proc. w pozostałych godzinach, co wiąże się z koniecznością dalszego zmniejszenia liczby obsługiwanych lotów. — Tylko w ten sposób osiągniemy zrównoważony rozwój naszego lotniska — tłumaczył minister w wywiadzie telewizyjnym.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Brukselą. „Nie widzę szans rozwoju w waszym kraju”

Dla lotniska, jego zarządu, pracowników i dla linii operujących z Zaventem informacja jest wielkim zaskoczeniem. Georges Gilkinet z nikim z branży jej nie konsultował, chociaż informacje o możliwości takiego rozwoju sytuacji pojawiły się już w maju 2023. Teraz ostateczna decyzja zależy od Generalnej Dyrekcji Lotnictwa, czyli odpowiednika polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Tymczasem zarząd Zaventem miał zupełnie inne plany. W styczniu 2023 informował o programie rozwoju lotniska i zwiększeniu możliwości odpraw pasażerskich z obecnych 26. do 32 mln rocznie. To zmotywowało do działania samorządy miejscowości położonych w otoczeniu lotniska.

Jak podaje belgijska agencja informacyjna Belga powołująca się na badania prowadzone przez organizacje ekologów hałas generowany przez Zaventem niekorzystnie wpływa na jakość życia 220 tysięcy osób mieszkających w pobliżu portu. 109 tys. Z ankietowanych osób skarżyło się, że nie są w stanie normalnie się wyspać, a koszty leczenia dolegliwości spowodowanych nadmiernym hałasem wynoszą 36 tys. euro.

Z rozkładu zniknie 1600 rejsów rocznie, czyli ok 10 proc. A jeśli jakaś linia z powodu opóźnień nie zdąży wystartować przed godz. 23-cią będzie miała dwa wyjścia: wysadzić pasażerów, albo zapłacić wysoką karę.

Brukselski port lotniczy bezpośrednio i pośrednio daje zatrudnienie 64. tysiącom osób i wypracowuje 2 proc. belgijskiego PKB. To także centrum przeładunkowe dla firm operujących z Belgii, zwłaszcza farmaceutycznych oraz produkujących artykuły nietrwałe. Z powodu nieustannie rosnącego biznesu cargo zarząd lotniska zdecydował się na potężne inwestycje w infrastrukturę, a z drugiej strony zbudował system zachęt zachęcających do operowania nowoczesnymi samolotami, które nie generują nadmiernego hałasu, wprowadził efektywne procedury naprowadzania samolotów i jest w tej chwili liderem w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. W planach są kolejne posunięcia ograniczające uciążliwość lotniska dla otoczenia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić