Będzie cisza nocna na lotnisku w Brukseli. Dla spóźnialskich wysokie kary

Bruksela jest jednym z niewielu ważnych europejskich lotnisk, na których nie ma ciszy nocnej. Ze względu na znaczenie polityczne i gospodarcze Zaventem jest otwarte całą dobę. Wkrótce będzie to nieaktualne.

Publikacja: 16.07.2023 11:54

Będzie cisza nocna na lotnisku w Brukseli. Dla spóźnialskich wysokie kary

Foto: Adobe Stock

Z rozkładu zniknie 1600 rejsów rocznie, czyli ok 10 proc. A jeśli jakaś linia z powodu opóźnień nie zdąży wystartować przed godz. 23-cią będzie miała dwa wyjścia: wysadzić pasażerów, albo zapłacić wysoką karę.

Brukselski port lotniczy bezpośrednio i pośrednio daje zatrudnienie 64. tysiącom osób i wypracowuje 2 proc. belgijskiego PKB. To także centrum przeładunkowe dla firm operujących z Belgii, zwłaszcza farmaceutycznych oraz produkujących artykuły nietrwałe. Z powodu nieustannie rosnącego biznesu cargo zarząd lotniska zdecydował się na potężne inwestycje w infrastrukturę, a z drugiej strony zbudował system zachęt zachęcających do operowania nowoczesnymi samolotami, które nie generują nadmiernego hałasu, wprowadził efektywne procedury naprowadzania samolotów i jest w tej chwili liderem w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. W planach są kolejne posunięcia ograniczające uciążliwość lotniska dla otoczenia.

Czytaj więcej

Strajk w Belgii. Odwołane loty do Brukseli i Charleroi

Mimo tego Georges Gilkinet , minister transportu Belgii zdecydował o ograniczeniu operacji na Zaventem. Spowoduje to konieczność zmniejszenia zatrudnienia, liczby przesiadek ( Bruksela jest ważnym portem dla lecących z Europy do Afryki), oraz ograniczenie możliwości eksportowych.

Minister wnioskuje o wprowadzenie zakazu lotów nocnych ( czyli w godzinach 6-23), aby zapewnić ciszę nocną na samym lotnisku, jak i w jego okolicach. Dodatkowo jeszcze hałas z pozostałych operacji ma zostać ograniczony o 20 proc. w pozostałych godzinach, co wiąże się z koniecznością dalszego zmniejszenia liczby obsługiwanych lotów. — Tylko w ten sposób osiągniemy zrównoważony rozwój naszego lotniska — tłumaczył minister w wywiadzie telewizyjnym.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Brukselą. „Nie widzę szans rozwoju w waszym kraju”

Dla lotniska, jego zarządu, pracowników i dla linii operujących z Zaventem informacja jest wielkim zaskoczeniem. Georges Gilkinet z nikim z branży jej nie konsultował, chociaż informacje o możliwości takiego rozwoju sytuacji pojawiły się już w maju 2023. Teraz ostateczna decyzja zależy od Generalnej Dyrekcji Lotnictwa, czyli odpowiednika polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Tymczasem zarząd Zaventem miał zupełnie inne plany. W styczniu 2023 informował o programie rozwoju lotniska i zwiększeniu możliwości odpraw pasażerskich z obecnych 26. do 32 mln rocznie. To zmotywowało do działania samorządy miejscowości położonych w otoczeniu lotniska.

Jak podaje belgijska agencja informacyjna Belga powołująca się na badania prowadzone przez organizacje ekologów hałas generowany przez Zaventem niekorzystnie wpływa na jakość życia 220 tysięcy osób mieszkających w pobliżu portu. 109 tys. Z ankietowanych osób skarżyło się, że nie są w stanie normalnie się wyspać, a koszty leczenia dolegliwości spowodowanych nadmiernym hałasem wynoszą 36 tys. euro.

Z rozkładu zniknie 1600 rejsów rocznie, czyli ok 10 proc. A jeśli jakaś linia z powodu opóźnień nie zdąży wystartować przed godz. 23-cią będzie miała dwa wyjścia: wysadzić pasażerów, albo zapłacić wysoką karę.

Brukselski port lotniczy bezpośrednio i pośrednio daje zatrudnienie 64. tysiącom osób i wypracowuje 2 proc. belgijskiego PKB. To także centrum przeładunkowe dla firm operujących z Belgii, zwłaszcza farmaceutycznych oraz produkujących artykuły nietrwałe. Z powodu nieustannie rosnącego biznesu cargo zarząd lotniska zdecydował się na potężne inwestycje w infrastrukturę, a z drugiej strony zbudował system zachęt zachęcających do operowania nowoczesnymi samolotami, które nie generują nadmiernego hałasu, wprowadził efektywne procedury naprowadzania samolotów i jest w tej chwili liderem w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. W planach są kolejne posunięcia ograniczające uciążliwość lotniska dla otoczenia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół