Sankcje uziemią „kukuruźniki”. Znany sowiecki samolot ma zachodnie części

Rosyjskim liniom lotniczych brakuje części nie tylko do zawłaszczonych boeingów czy airbusów. Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać. On też składa się głównie z importowanych z Europy części.

Publikacja: 05.07.2023 17:25

Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać, bo zawiera zachodnie częśći

Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać, bo zawiera zachodnie częśći

Foto: Bloomberg

Na tle masowych antyrosyjskich sankcji nałożonych w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę rosyjskie linie lotnicze stanęły przed ryzykiem wstrzymania lotów samolotami An-2. Ta lekka wielozadaniowa maszyna doskonale się sprawdza w obsłudze małych, trudno położonych lądowisk Dalekiego Wschodu i Syberii.

Czytaj więcej

„Bajkał” zastąpi wysłużony „kukuruźnik”

Paweł Nienastjew dyrektor generalny Moskiewskiego Lotniczego Zakładu Naprawczego, przyznał gazecie RBK, że są ogromne problemy z dostawami i wzrostem cen części zamiennych do An-2. Zapowiedział konieczność wyprodukowania w Rosji około 60 części do tych samolotów.

Jeśli środki nie zostaną podjęte, rosyjskie firmy remontowe „mogą po prostu przestać świadczyć usługi. Grozi to zatrzymaniem floty samolotów An-2”.

Dyrektor generalny Lotniczych Zakładów Naprawczych w Szachtach Władimir Sołomatow powiedział, że jego firma zajmuje podobne stanowisko w sprawie perspektyw eksploatacji An-2. Ponadto problemy z działaniem An-2 potwierdza Syberyjski Instytut Badawczy Lotnictwa, który od 2013 roku jest oficjalnym konstruktorem samolotu An-2 w Rosji.

Co się dzieje z samolotami w Rosji

2 marca 2022 światowi producenci samolotów Boeing i Airbus wstrzymali pracę w Rosji z powodu inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Wstrzymano dostawy części zamiennych do Rosji, konserwację i wsparcie techniczne dla linii lotniczych z Federacji Rosyjskiej.
W Europie zawieszono ważność świadectw zdatności do lotu statków powietrznych dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych.
Rok po rozpoczęciu wojny na Ukrainie rosyjscy przewoźnicy nadal obsługiwali 467 samolotów Airbus i Boeing, w porównaniu z 544, z których korzystali rok wcześniej. Aby kontynuować, rosyjscy przewoźnicy kupują części z „przyjaznych” krajów i wymieniają komponenty z jednego samolotu na drugi, donosił Bloomberg.
W czerwcu 2023 r. rosyjski Aerofłot, omijając sankcje, zaktualizował oprogramowanie samolotu Airbus A350. Pomogła w tym linia lotnicza z „przyjaznego kraju”, prawdopodobnie chińska.
Pomimo sankcji rosyjskie służby celne wykazały, że w 2022 roku do Rosji wysłano części samolotów Boeinga, Airbusa i innych firm o wartości milionów dolarów. Za pośrednictwem mało znanych firm handlowych, stref wolnego handlu i parków przemysłowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chinach, do magazynów Aerofłotu trafiły dziesiątki partii części oznaczonych produkcją Boeinga w Stanach Zjednoczonych.
W czerwcu 2023 rokuRosjanie „zmodernizowali” sowiecką konstrukcję Ił-96, który Aerofłot porzucił 9 lat temu. Samolot jest pozycjonowany jako „nowoczesny”, ale ma wszystkie wady radzieckiego modelu Ił-96, który został opracowany pod koniec lat 80.

Na tle masowych antyrosyjskich sankcji nałożonych w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę rosyjskie linie lotnicze stanęły przed ryzykiem wstrzymania lotów samolotami An-2. Ta lekka wielozadaniowa maszyna doskonale się sprawdza w obsłudze małych, trudno położonych lądowisk Dalekiego Wschodu i Syberii.

Paweł Nienastjew dyrektor generalny Moskiewskiego Lotniczego Zakładu Naprawczego, przyznał gazecie RBK, że są ogromne problemy z dostawami i wzrostem cen części zamiennych do An-2. Zapowiedział konieczność wyprodukowania w Rosji około 60 części do tych samolotów.

Pozostało 80% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół