Reklama

Sankcje uziemią „kukuruźniki”. Znany sowiecki samolot ma zachodnie części

Rosyjskim liniom lotniczych brakuje części nie tylko do zawłaszczonych boeingów czy airbusów. Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać. On też składa się głównie z importowanych z Europy części.

Publikacja: 05.07.2023 17:25

Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać, bo zawiera zachodnie częśći

Także sowiecki An-2 znany jako „kukuruźnik”, może zaraz przestać latać, bo zawiera zachodnie częśći

Foto: Bloomberg

Na tle masowych antyrosyjskich sankcji nałożonych w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę rosyjskie linie lotnicze stanęły przed ryzykiem wstrzymania lotów samolotami An-2. Ta lekka wielozadaniowa maszyna doskonale się sprawdza w obsłudze małych, trudno położonych lądowisk Dalekiego Wschodu i Syberii.

Czytaj więcej

„Bajkał” zastąpi wysłużony „kukuruźnik”

Paweł Nienastjew dyrektor generalny Moskiewskiego Lotniczego Zakładu Naprawczego, przyznał gazecie RBK, że są ogromne problemy z dostawami i wzrostem cen części zamiennych do An-2. Zapowiedział konieczność wyprodukowania w Rosji około 60 części do tych samolotów.

Jeśli środki nie zostaną podjęte, rosyjskie firmy remontowe „mogą po prostu przestać świadczyć usługi. Grozi to zatrzymaniem floty samolotów An-2”.

Dyrektor generalny Lotniczych Zakładów Naprawczych w Szachtach Władimir Sołomatow powiedział, że jego firma zajmuje podobne stanowisko w sprawie perspektyw eksploatacji An-2. Ponadto problemy z działaniem An-2 potwierdza Syberyjski Instytut Badawczy Lotnictwa, który od 2013 roku jest oficjalnym konstruktorem samolotu An-2 w Rosji.

Reklama
Reklama
Co się dzieje z samolotami w Rosji

2 marca 2022 światowi producenci samolotów Boeing i Airbus wstrzymali pracę w Rosji z powodu inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Wstrzymano dostawy części zamiennych do Rosji, konserwację i wsparcie techniczne dla linii lotniczych z Federacji Rosyjskiej.
W Europie zawieszono ważność świadectw zdatności do lotu statków powietrznych dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych.
Rok po rozpoczęciu wojny na Ukrainie rosyjscy przewoźnicy nadal obsługiwali 467 samolotów Airbus i Boeing, w porównaniu z 544, z których korzystali rok wcześniej. Aby kontynuować, rosyjscy przewoźnicy kupują części z „przyjaznych” krajów i wymieniają komponenty z jednego samolotu na drugi, donosił Bloomberg.
W czerwcu 2023 r. rosyjski Aerofłot, omijając sankcje, zaktualizował oprogramowanie samolotu Airbus A350. Pomogła w tym linia lotnicza z „przyjaznego kraju”, prawdopodobnie chińska.
Pomimo sankcji rosyjskie służby celne wykazały, że w 2022 roku do Rosji wysłano części samolotów Boeinga, Airbusa i innych firm o wartości milionów dolarów. Za pośrednictwem mało znanych firm handlowych, stref wolnego handlu i parków przemysłowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chinach, do magazynów Aerofłotu trafiły dziesiątki partii części oznaczonych produkcją Boeinga w Stanach Zjednoczonych.
W czerwcu 2023 rokuRosjanie „zmodernizowali” sowiecką konstrukcję Ił-96, który Aerofłot porzucił 9 lat temu. Samolot jest pozycjonowany jako „nowoczesny”, ale ma wszystkie wady radzieckiego modelu Ił-96, który został opracowany pod koniec lat 80.

Transport
Indie kontra Boeing i Airbus. HAL stawia na współpracę z Rosją
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Transport
Marcin Horała komentuje aferę gruntową. „CPK zachował się prawidłowo”
Transport
Boeing wylądował w morzu. Lotniczy wypadek w Hongkongu
Transport
Adam Sanocki: Lotniska, to nie tylko pasażerowie i samoloty. To wielki wkład w gospodarkę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Transport
Jak Putin doleci do Budapesztu? Viktor Orbán mówi, że wszystko załatwi
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama