Ryanair: duży zysk, latem 3000 lotów dziennie

Ożywienie rynku pozwoliło Ryanairowi wypracować roczny zysk 1,4 mld euro. W tym roku tania irlandzka linia chce przewieźć 185 mln podróżnych, o 10 proc. więcej nić rok temu. Latem przewiduje ponad 3 tys. lotów dziennie.

Publikacja: 28.05.2023 17:29

Ryanair: duży zysk, latem 3000 lotów dziennie

Foto: Adobestock

Ostatni rok (do 31 marca 2023) był bardzo udany dla największego przewoźnika w Europie, potwierdził koniec zastoju z okresu pandemii. Ryanair zwiększył przewozy o 74 proc. do 170 mln podróżnych, poprawił ponad dwukrotnie obroty do 10,8 mld euro, a stratę netto 355 mln euro zamienił na zysk 1,4 mld euro. Mimo skoku kosztów operacyjnych o 75 proc. Poprawę zawdzięcza pierwszym trzem kwartałom, bo w czwartym, zwykle najgorszym, poniósł stratę 154 mln euro.

- Mieliśmy do czynienia z bardzo dużym odrodzeniem się ruchu po pandemii, obecnie jest o 13-14 proc. większy niż w okresie przed ograniczeniami sanitarnymi. Ludzie żyli w zamknięciu przez 2 lata i po prostu chcieli znowu podróżować — wyjaśnił prezes grupy Michael O'Leary.

Irlandczycy podkreślali kilkakrotnie, że podczas pandemii zwolnili mniej swych pracowników niż konkurenci. Dyrekcja wynegocjowała ze związkami zawodowymi obniżkę wynagrodzeń. Niemal wszystkie załogi odzyskały dawne stawki 28 miesięcy wcześniej niż zakładano — podkreślił Ryanair przy ogłaszaniu rocznego bilansu.

Lepsze wyniki finansowe były także możliwe dzięki podwyżce cen biletów o 10 proc. — Ryanair i inne linie uprzedzały, że dobiega końca epoka tanich biletów. Przygotowywały klientów do ewentualnych podwyżek — wyjaśnił analityk z Third Bridge, Olly Anibaba. — Na razie nie ma to wpływu na popyt Chęć odpoczywania gdzie indziej tego lata w Europie jest duża mimo inflacji wpływającej na wydatki konsumentów. Europejczycy wolą najwyraźniej wydawać na podróże a nie na inne formy rozrywki — dodał.

Sektor lotniczy znalazł się na progu udanego lata. l — Spodziewamy się boomu wyjazdów i nowego rekordu naszych przychodów w całym roku — przewidywał na początku maja prezes Lufthansy, Carsten Spohr. Air France-KLM też się cieszy i liczy na duży ruch latem na podstawie dotychczasowych rezerwacji — pisze AFP.

Ryanair zwiększył zdecydowanie udział rynkowy, zwłaszcza w Irlandii z 49 do 58 proc., we Włoszech z 27 do 40 proc. i w Polsce z 26 do 36 proc. Prezes liczy na utrzymanie tej dynamiki. Ma temu służyć największy w historii program lotów w sezonie letnim przewidujący ponad 3 tys. lotów dziennie. Powili zwiększyć przewozy o 10 proc. do 185 mln podróżnych.

Zysk w tym roku nie wzrośnie tak bardzo jak ostatnio. Wpłyną na to koszty paliwa, bo będą wyższe o ponad miliard euro. Na ostateczny wynik będą mieć też wpływ opóźnienia w dostawach samolotów Boeinga. Ryanair zamówił na początku maja 300 MAX 10 (150 potwierdzonych, z opcją na 150 dalszych) o łącznej wartości 40 mld dolarów w cenie katalogowej.

Ostatni rok (do 31 marca 2023) był bardzo udany dla największego przewoźnika w Europie, potwierdził koniec zastoju z okresu pandemii. Ryanair zwiększył przewozy o 74 proc. do 170 mln podróżnych, poprawił ponad dwukrotnie obroty do 10,8 mld euro, a stratę netto 355 mln euro zamienił na zysk 1,4 mld euro. Mimo skoku kosztów operacyjnych o 75 proc. Poprawę zawdzięcza pierwszym trzem kwartałom, bo w czwartym, zwykle najgorszym, poniósł stratę 154 mln euro.

- Mieliśmy do czynienia z bardzo dużym odrodzeniem się ruchu po pandemii, obecnie jest o 13-14 proc. większy niż w okresie przed ograniczeniami sanitarnymi. Ludzie żyli w zamknięciu przez 2 lata i po prostu chcieli znowu podróżować — wyjaśnił prezes grupy Michael O'Leary.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił