Dane Ministerstwa Finansów wskazują, że w 2022 r. sprowadzono do Polski o 14 proc. mniej samochodów niż rok wcześniej. Mimo mniejszej liczby sprowadzonych aut ich łączna wartość była zbliżona, co pokazuje duże wzrosty cen samochodów.

Według danych serwisu Clicktrans wzrosły też koszty sprowadzenia samochodu z zagranicy. Za całą operację trzeba było w zeszłym roku zapłacić średnio o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Płaciliśmy za to średnio 1791 zł, podczas gdy w 2021 r. było to 1504 zł. Ceny wzrosły przy tym na wszystkich popularnych kierunkach.

Najbardziej podrożało przywiezienie auta ze Szwajcarii: aż o 46,5 proc. Najmniej ze Szwecji (o 2 proc.) i Danii (o 12,5 proc.). W przeliczeniu na kilometr najniższa była cena transportu z Holandii i Szwecji (1,5 zł/km), a najwyższa – z Austrii (2,4 zł/km). Największe wzrosty cen za kilometr odnotowaliśmy na trasach ze Szwajcarii, Austrii, Włoch i Francji.

Najpopularniejszym kierunkiem importu aut były Niemcy. Ich udział w zleceniach na transport samochodów przekroczył 55 proc. Na drugim miejscu znalazła się Francja z udziałem w zleceniach na poziomie ponad 12 proc., a na trzecim Holandia z udziałem 7,5 proc. Zdecydowanie, do 2,5 proc., spadło zainteresowanie sprowadzeniem samochodu z Wielkiej Brytanii. Ten trend utrzymuje się od kilku lat.

– Nie zaskakuje nas coraz niższy udział Wielkiej Brytanii w zleceniach na sprowadzenie samochodu. Znacznie sprawniej i bez dodatkowych formalności celnych można sprowadzić auto choćby zza naszej zachodniej granicy – mówi Michał Brzeziński, CEO Clicktrans.

Najpopularniejszą marką sprowadzaną do Polski był, podobnie jak rok wcześniej, Volkswagen. Na podium znalazły się też Audi i BMW, które odnotowały niewielkie wzrosty. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek znalazły się ponadto: Ford, Opel, Mercedes, Renault, Peugeot, Fiat i Citroen. Volkswageny, znów – podobnie jak w 2021 r., najchętniej sprowadzaliśmy z Niemiec, Szwecji oraz z Norwegii. BMW najczęściej sprowadzane było z Wielkiej Brytanii, a z Belgii – Opel. Włochy to kraj, z którego Polacy najchętniej sprowadzali Fiata, a z Francji – Renault.

Od kilku lat maleje udział w zleceniach na transport samochodów z segmentu premium. W 2022 r. wprawdzie udział ten nieco wzrósł, jednak wzrost o 0,2 pkt proc. (do 6,9 proc.) jest zbyt mały, by móc mówić o odwróceniu trendu. Luksusowe marki aut sprowadzanych do Polski to m.in. Porsche, Bentley, Ferrari.

Systematycznie w zleceniach na transport aut do Polski rośnie za to udział samochodów terenowych. W ubiegłym roku wzrósł co prawda niewiele, bo o 0,7 pkt proc. (do 9,7 proc.), ale w porównaniu z 2019 r. wzrost sięgnął już 2,3 pkt proc.

Raport „Samochody 2022” to siódma edycja badania przygotowywanego na podstawie zleceń transportu zrealizowanych przez serwis Clicktrans.