IATA: powoli odradza się ruch samolotów

Przewozy lotnicze na świecie o doszły w 2022 r. do 68,5 proc. poziomu sprzed pandemii, wzrosły o 64,4 proc. w porównaniu do 2021 r. — podała organizacja przewoźników IATA. Inną sprawą jest wymóg w USA dostosowania wysokościomierzy do pracy przy łączności bezprzewodowej 5G, aby nie dochodziło do interferencji. Nie wszystkie linie zdążą w ustalonym terminie

Publikacja: 08.02.2023 19:08

IATA: powoli odradza się ruch samolotów

Foto: Adobe Stock

W ciągu 2 lat pandemii 2020-21 linie lotnicze straciły kilkadziesiąt miliardów dolarów, a pierwsze oznaki poprawy pojawiły się w ubiegłym roku, zwłaszcza latem. Niedawne otwarcie Chin po odstąpieniu od polityki zero Covid zwiększy to odrodzenie. — Dynamika będzie trwać w tym roku, mimo przesadnej reakcji niektórych rządów na chińskie otwarcie — stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Władze Chin wcześniej zapowiedziały, że wznowią od 6 lutego zagraniczne wycieczki grupowe chińskich obywateli, organizowane przez biura podróży i firmy online — pisze Reuter.

Czytaj więcej

Potrzebne 10 bln dolarów na lotnictwo bez związków węgla

Z danych IATA wynika, że przewozy europejskich przewoźników skoczyły w 2021 r. o 132,2 proc. względem poprzedniego roku, a linii z Ameryki Płn. o 130,2 proc. Przedstawiciele branży i analitycy uważali od dawna, że dojście do poziomu sprzed pandemii będzie zależeć od tego, jak szybko odrodzi się podróżowanie z Chin i do tego kraju. — Najważniejsze, by rządy odrobiły lekcję, że ograniczenia w podróżach i zamykanie granic ma niewielki pozytywny wpływ na spowolnienie rozchodzenia się chorób zakaźnych na naszym wzajemnie połączonym świecie — dodał Walsh. Wiele krajów, np. Francja wprowadziło obowiązkowe testy na COVID-19 dla osób wylatujących z Chin. To wywołało protesty przewoźników.

Z obecnych rozkładów lotów wynika, że w dalszym ciągu będzie w tym roku znacznie mniej połączeń między Azją i Europą w porównaniu do 2019 r. — uważa dostawca danych, firma Cirius, ale pojawiają się nowe szlaki. Niektórzy przewoźnicy zapowiedzieli wznowienie lotów do Chin w najbliższych miesiącach, ale lotów jest mniej niż przed pandemią. AF-KLM zapowiedziała codzienne od lipca loty do Hongkongu, Szanghaju i Pekinu, British Airways zacznie od 23 kwietnia loty do Londynu i Szanghaju. Wzrost liczby połączeń z innych regionów bardziej wyrówna mniejszą liczbę lotów do i z Chin, zbliżając łączny ruch w powietrzu do poziomu z 2019 r. — uważają analitycy.

Czytaj więcej

Zlot szefów lotnisk w Warszawie: rozmawiają o przyszłości

Sprawa wysokościomierzy i łączności 5G

Willie Walsh w piśmie dla amerykańskiego urzędu lotnictwa i ministra transportu, Pete Buttigiega poinformował, że „wielu operatorów lotniczych nie zdąży dotrzymać proponowanego przez władze USA terminu lipca 2023, a w niektórych przypadkach marca 2023 wymiany w samolotach wysokościomierzy z powodu problemów w łańcuchu dostaw, zwłoki w procedurze certyfikacji i wyzwań logistycznych, których nie da się uniknąć”. Pismo szefa organizacji zrzeszającej ponad 100 linii lotniczych datowane 2 lutego trafiło też do prezesów Airbusa, Boeinga i innych producentów.

„Istotne jest uznanie i zaakceptowanie tego faktu i zbiorowe działanie, aby teraz zmienić nasze podejście do tej kwestii, zanim wielu przewoźników nie będzie w stanie nadal obsługiwać amerykańskiego rynku w szczytowym okresie letnich podróży” — dodał Walsh w tym piśmie.

Amerykański urząd lotnictwa FAA zaproponował w styczniu wymóg posiadania do początku 2024 r. przez samoloty pasażerskie i cargo w USA radiowych wysokościomierzy funkcjonujących przy paśmie łączności 5G albo zatwierdzonych filtrów. Obawy, że łączność 5G może ingerować w pracę wysokościomierzy, podających istotne dane o wysokości samolotu przy lądowaniu w złej pogodzie doprowadziły w 2022 r. do zakłóceń w operacjach niektórych przewoźników na amerykańskich lotniskach.

Czytaj więcej

Lotnicze bilety grozy. Przewoźnicy testują, ile klient może zapłacić

Operatorzy łączności Verizon i AT&T zgodzili się dobrowolnie w lipcu odroczyć wprowadzenie pasma C-Band 5G do 1 lipca 2023, aby przewoźnicy mieli czas na wymianę wysokościomierzy, na nie będące narażone na interferencję fal łączności. Proponowana przez FAA dyrektywa żeglowności jest podobna do ogłoszonej w grudniu 2021, która zakazywała lotów pasażerskich i cargo blisko stacji bazowych tego pasma bez specjalnej zgody FAA. Dyrektywa z grudnia 2021 wynikała z dobrowolnej zgody.

FAA i obaj operatorzy łączności negocjują teraz nowe porozumienie, które przedłuży dobrowolne ograniczenia poza termin 1 lipca. Urząd lotnictwa proponuje ponadto warunek zmiany przez przewoźników podręczników lotów, z zakazem lądowania przy złej widoczności po 30 czerwca, chyba, że w samolocie zostaną dokonane zmiany techniczne. Niektóre linie zakwestionowały wycenę kosztów przez FAA. Urząd oszacował w styczniu, że wymiana wysokościomierzy będzie kosztować sektor 26 mln dolarów i będzie dotyczyć 7993 samolotów, a prawie 7 tys. z nich ma już nowy sprzęt lub jest w trakcie jego wymiany.

Airlines for America, organizacja przewoźników American, Delta, United i innych stwierdziła w styczniu, że „pracują oni pośpiesznie nad zapewnieniem, że ich w floty mają odpowiednie radiowe wysokościomierze, ale łańcuchy dostaw nie nadążają nadal za obecnym popytem. Każdy rządowy termin musi uwzględnić ten realny fakt”.

W ciągu 2 lat pandemii 2020-21 linie lotnicze straciły kilkadziesiąt miliardów dolarów, a pierwsze oznaki poprawy pojawiły się w ubiegłym roku, zwłaszcza latem. Niedawne otwarcie Chin po odstąpieniu od polityki zero Covid zwiększy to odrodzenie. — Dynamika będzie trwać w tym roku, mimo przesadnej reakcji niektórych rządów na chińskie otwarcie — stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Władze Chin wcześniej zapowiedziały, że wznowią od 6 lutego zagraniczne wycieczki grupowe chińskich obywateli, organizowane przez biura podróży i firmy online — pisze Reuter.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi