IATA: powoli odradza się ruch samolotów

Przewozy lotnicze na świecie o doszły w 2022 r. do 68,5 proc. poziomu sprzed pandemii, wzrosły o 64,4 proc. w porównaniu do 2021 r. — podała organizacja przewoźników IATA. Inną sprawą jest wymóg w USA dostosowania wysokościomierzy do pracy przy łączności bezprzewodowej 5G, aby nie dochodziło do interferencji. Nie wszystkie linie zdążą w ustalonym terminie

Publikacja: 08.02.2023 19:08

IATA: powoli odradza się ruch samolotów

Foto: Adobe Stock

W ciągu 2 lat pandemii 2020-21 linie lotnicze straciły kilkadziesiąt miliardów dolarów, a pierwsze oznaki poprawy pojawiły się w ubiegłym roku, zwłaszcza latem. Niedawne otwarcie Chin po odstąpieniu od polityki zero Covid zwiększy to odrodzenie. — Dynamika będzie trwać w tym roku, mimo przesadnej reakcji niektórych rządów na chińskie otwarcie — stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Władze Chin wcześniej zapowiedziały, że wznowią od 6 lutego zagraniczne wycieczki grupowe chińskich obywateli, organizowane przez biura podróży i firmy online — pisze Reuter.

Czytaj więcej

Potrzebne 10 bln dolarów na lotnictwo bez związków węgla

Z danych IATA wynika, że przewozy europejskich przewoźników skoczyły w 2021 r. o 132,2 proc. względem poprzedniego roku, a linii z Ameryki Płn. o 130,2 proc. Przedstawiciele branży i analitycy uważali od dawna, że dojście do poziomu sprzed pandemii będzie zależeć od tego, jak szybko odrodzi się podróżowanie z Chin i do tego kraju. — Najważniejsze, by rządy odrobiły lekcję, że ograniczenia w podróżach i zamykanie granic ma niewielki pozytywny wpływ na spowolnienie rozchodzenia się chorób zakaźnych na naszym wzajemnie połączonym świecie — dodał Walsh. Wiele krajów, np. Francja wprowadziło obowiązkowe testy na COVID-19 dla osób wylatujących z Chin. To wywołało protesty przewoźników.

Z obecnych rozkładów lotów wynika, że w dalszym ciągu będzie w tym roku znacznie mniej połączeń między Azją i Europą w porównaniu do 2019 r. — uważa dostawca danych, firma Cirius, ale pojawiają się nowe szlaki. Niektórzy przewoźnicy zapowiedzieli wznowienie lotów do Chin w najbliższych miesiącach, ale lotów jest mniej niż przed pandemią. AF-KLM zapowiedziała codzienne od lipca loty do Hongkongu, Szanghaju i Pekinu, British Airways zacznie od 23 kwietnia loty do Londynu i Szanghaju. Wzrost liczby połączeń z innych regionów bardziej wyrówna mniejszą liczbę lotów do i z Chin, zbliżając łączny ruch w powietrzu do poziomu z 2019 r. — uważają analitycy.

Czytaj więcej

Zlot szefów lotnisk w Warszawie: rozmawiają o przyszłości

Sprawa wysokościomierzy i łączności 5G

Willie Walsh w piśmie dla amerykańskiego urzędu lotnictwa i ministra transportu, Pete Buttigiega poinformował, że „wielu operatorów lotniczych nie zdąży dotrzymać proponowanego przez władze USA terminu lipca 2023, a w niektórych przypadkach marca 2023 wymiany w samolotach wysokościomierzy z powodu problemów w łańcuchu dostaw, zwłoki w procedurze certyfikacji i wyzwań logistycznych, których nie da się uniknąć”. Pismo szefa organizacji zrzeszającej ponad 100 linii lotniczych datowane 2 lutego trafiło też do prezesów Airbusa, Boeinga i innych producentów.

„Istotne jest uznanie i zaakceptowanie tego faktu i zbiorowe działanie, aby teraz zmienić nasze podejście do tej kwestii, zanim wielu przewoźników nie będzie w stanie nadal obsługiwać amerykańskiego rynku w szczytowym okresie letnich podróży” — dodał Walsh w tym piśmie.

Amerykański urząd lotnictwa FAA zaproponował w styczniu wymóg posiadania do początku 2024 r. przez samoloty pasażerskie i cargo w USA radiowych wysokościomierzy funkcjonujących przy paśmie łączności 5G albo zatwierdzonych filtrów. Obawy, że łączność 5G może ingerować w pracę wysokościomierzy, podających istotne dane o wysokości samolotu przy lądowaniu w złej pogodzie doprowadziły w 2022 r. do zakłóceń w operacjach niektórych przewoźników na amerykańskich lotniskach.

Czytaj więcej

Lotnicze bilety grozy. Przewoźnicy testują, ile klient może zapłacić

Operatorzy łączności Verizon i AT&T zgodzili się dobrowolnie w lipcu odroczyć wprowadzenie pasma C-Band 5G do 1 lipca 2023, aby przewoźnicy mieli czas na wymianę wysokościomierzy, na nie będące narażone na interferencję fal łączności. Proponowana przez FAA dyrektywa żeglowności jest podobna do ogłoszonej w grudniu 2021, która zakazywała lotów pasażerskich i cargo blisko stacji bazowych tego pasma bez specjalnej zgody FAA. Dyrektywa z grudnia 2021 wynikała z dobrowolnej zgody.

FAA i obaj operatorzy łączności negocjują teraz nowe porozumienie, które przedłuży dobrowolne ograniczenia poza termin 1 lipca. Urząd lotnictwa proponuje ponadto warunek zmiany przez przewoźników podręczników lotów, z zakazem lądowania przy złej widoczności po 30 czerwca, chyba, że w samolocie zostaną dokonane zmiany techniczne. Niektóre linie zakwestionowały wycenę kosztów przez FAA. Urząd oszacował w styczniu, że wymiana wysokościomierzy będzie kosztować sektor 26 mln dolarów i będzie dotyczyć 7993 samolotów, a prawie 7 tys. z nich ma już nowy sprzęt lub jest w trakcie jego wymiany.

Airlines for America, organizacja przewoźników American, Delta, United i innych stwierdziła w styczniu, że „pracują oni pośpiesznie nad zapewnieniem, że ich w floty mają odpowiednie radiowe wysokościomierze, ale łańcuchy dostaw nie nadążają nadal za obecnym popytem. Każdy rządowy termin musi uwzględnić ten realny fakt”.

W ciągu 2 lat pandemii 2020-21 linie lotnicze straciły kilkadziesiąt miliardów dolarów, a pierwsze oznaki poprawy pojawiły się w ubiegłym roku, zwłaszcza latem. Niedawne otwarcie Chin po odstąpieniu od polityki zero Covid zwiększy to odrodzenie. — Dynamika będzie trwać w tym roku, mimo przesadnej reakcji niektórych rządów na chińskie otwarcie — stwierdził Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Władze Chin wcześniej zapowiedziały, że wznowią od 6 lutego zagraniczne wycieczki grupowe chińskich obywateli, organizowane przez biura podróży i firmy online — pisze Reuter.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?