Ryanair się poddał. Zapłaci odszkodowania pasażerom

Irlandzki niskokosztowy Ryanair postanowił odstąpić od apelacji i zgodził się z wyrokiem sądu w Wielkiej Brytanii. Ostatecznie zapłaci odszkodowania pasażerom, którzy nie polecieli z powodu strajków pilotów w 2018 roku.

Publikacja: 13.12.2022 18:23

Ryanair się poddał. Zapłaci odszkodowania pasażerom

Foto: Bloomberg

Linia utrzymywała, że protest społeczny, to „sytuacja nadzwyczajna”, w związku z tym odszkodowania się nie należą. Jednodniowe strajki pilotów Ryanaira wybuchały co kilka dni latem 2018 i tylko 10 sierpnia linia była zmuszona do odwołania z tego powodu 400 lotów. Wcześniej, w lipcu 2018 zastrajkowali piloci w Irlandii.

Czytaj więcej

Transportowe turbulencje przed świętami Bożego Narodzenia

Pasażerowie, którzy ucierpieli z powodu tych protestów domagali się odszkodowań, jakie im się należały zgodnie z obowiązującym prawem. Ryanair nie chciał o tym słyszeć. Ostatecznie 10 grudnia 2018 brytyjski Civil Aviation Authority (CAA), czyli odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaskarżył Ryanaira do sądu i zażądał odszkodowań. Sprawa przechodziła przez kilka kolejnych instancji, ostatecznie w poniedziałek ,12 grudnia 2022 Ryanair poddał się, zrezygnował z zaskarżenia wyroku w brytyjskim Sądzie Najwyższym i zgodził się na wypłatę odszkodowań.

- Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii i Ryanair osiągnęły porozumienie w dniu 30 listopada 2022 r., aby zakończyć spór prawny dotyczący praw pasażerów wynikający z odwołań lotów spowodowanych strajkami związkowymi latem 2018 r. Uchwała podjęta przez Ryanaira i CAA jest zgodna z niedawnym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie strajków prowadzonych przez związki zawodowe. W ten sposób mamy takie same prawa pasażerów w całej UE i Wielkiej Brytanii - poinformował przedstawiciel Ryanaira po ogłoszeniu ostatniego wyroku.

Czytaj więcej

Szef Ryanaira wini brexit za brytyjski kryzys

Paul Smith, dyrektor ds. praw konsumentów w brytyjskim CAA, zauważył, że strajk personelu linii lotniczych nie stanowi nadzwyczajnej okoliczności i w związku z tym pasażerowie, którzy ucierpieli z tego powodu, powinni mieć prawo do odszkodowania, jeżeli doszło do znacznego opóźnienia lub odwołania lotu z krótkim wyprzedzeniem.

Ryanair po raz pierwszy w swojej historii korporacyjnej uznał związki zawodowe w grudniu 2017 r., zaledwie trzy miesiące po tym, jak Michael O’Leary, dyrektor generalny przewoźnika, powiedział wtedy, że „piekło zamarznie, zanim w Ryanairze pojawią się związki zawodowe”.

W lipcu 2018 r. Irlandzkie Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (IALPA), lotnicza część irlandzkiego związku zawodowego Fórsa, przeprowadziło kilka jednodniowych strajków. Powodem był brak przejrzystego systemu rozstrzygania ważnych spraw, w tym dobrowolne/przymusowe przeniesienie/przydział bazy, awansy oraz przydział urlopu wypoczynkowego.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Brukselą. „Nie widzę szans rozwoju w waszym kraju”

Po miesięcznych dyskusjach Eddie Wilson, ówczesny dyrektor ds. kadrowych Ryanaira w liście wysłanym 30 lipca 2018 do Fórsy, przestrzegał, że strajki spowodują poważne szkody dla irlandzkiego biznesu i miejsc pracy Ryanaira. Zwrócił jednocześnie uwagę, że jeśli kolejny, piąty już strajk zostanie ogłoszony przed spotkaniem obu stron, a komitet związkowy ponownie skonsultuje się z pilotami Aer Lingus”, spotkanie nie odbędzie się.

Obie strony doszły ostatecznie do porozumienia w sierpniu 2018 r. Wcześniej piloci Ryanaira w Belgii, Holandii, Niemczech i Szwecji przyłączyli się do akcji protestacyjnej irlandzkich kolegów. 24-godzinny strajk doprowadził do odwołania około 400 lotów, co dotknęło ponad 74 000 pasażerów.

Linia utrzymywała, że protest społeczny, to „sytuacja nadzwyczajna”, w związku z tym odszkodowania się nie należą. Jednodniowe strajki pilotów Ryanaira wybuchały co kilka dni latem 2018 i tylko 10 sierpnia linia była zmuszona do odwołania z tego powodu 400 lotów. Wcześniej, w lipcu 2018 zastrajkowali piloci w Irlandii.

Pasażerowie, którzy ucierpieli z powodu tych protestów domagali się odszkodowań, jakie im się należały zgodnie z obowiązującym prawem. Ryanair nie chciał o tym słyszeć. Ostatecznie 10 grudnia 2018 brytyjski Civil Aviation Authority (CAA), czyli odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaskarżył Ryanaira do sądu i zażądał odszkodowań. Sprawa przechodziła przez kilka kolejnych instancji, ostatecznie w poniedziałek ,12 grudnia 2022 Ryanair poddał się, zrezygnował z zaskarżenia wyroku w brytyjskim Sądzie Najwyższym i zgodził się na wypłatę odszkodowań.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił