Ryanair się poddał. Zapłaci odszkodowania pasażerom

Irlandzki niskokosztowy Ryanair postanowił odstąpić od apelacji i zgodził się z wyrokiem sądu w Wielkiej Brytanii. Ostatecznie zapłaci odszkodowania pasażerom, którzy nie polecieli z powodu strajków pilotów w 2018 roku.

Publikacja: 13.12.2022 18:23

Ryanair się poddał. Zapłaci odszkodowania pasażerom

Foto: Bloomberg

Linia utrzymywała, że protest społeczny, to „sytuacja nadzwyczajna”, w związku z tym odszkodowania się nie należą. Jednodniowe strajki pilotów Ryanaira wybuchały co kilka dni latem 2018 i tylko 10 sierpnia linia była zmuszona do odwołania z tego powodu 400 lotów. Wcześniej, w lipcu 2018 zastrajkowali piloci w Irlandii.

Czytaj więcej

Transportowe turbulencje przed świętami Bożego Narodzenia

Pasażerowie, którzy ucierpieli z powodu tych protestów domagali się odszkodowań, jakie im się należały zgodnie z obowiązującym prawem. Ryanair nie chciał o tym słyszeć. Ostatecznie 10 grudnia 2018 brytyjski Civil Aviation Authority (CAA), czyli odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaskarżył Ryanaira do sądu i zażądał odszkodowań. Sprawa przechodziła przez kilka kolejnych instancji, ostatecznie w poniedziałek ,12 grudnia 2022 Ryanair poddał się, zrezygnował z zaskarżenia wyroku w brytyjskim Sądzie Najwyższym i zgodził się na wypłatę odszkodowań.

- Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii i Ryanair osiągnęły porozumienie w dniu 30 listopada 2022 r., aby zakończyć spór prawny dotyczący praw pasażerów wynikający z odwołań lotów spowodowanych strajkami związkowymi latem 2018 r. Uchwała podjęta przez Ryanaira i CAA jest zgodna z niedawnym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie strajków prowadzonych przez związki zawodowe. W ten sposób mamy takie same prawa pasażerów w całej UE i Wielkiej Brytanii - poinformował przedstawiciel Ryanaira po ogłoszeniu ostatniego wyroku.

Czytaj więcej

Szef Ryanaira wini brexit za brytyjski kryzys

Paul Smith, dyrektor ds. praw konsumentów w brytyjskim CAA, zauważył, że strajk personelu linii lotniczych nie stanowi nadzwyczajnej okoliczności i w związku z tym pasażerowie, którzy ucierpieli z tego powodu, powinni mieć prawo do odszkodowania, jeżeli doszło do znacznego opóźnienia lub odwołania lotu z krótkim wyprzedzeniem.

Ryanair po raz pierwszy w swojej historii korporacyjnej uznał związki zawodowe w grudniu 2017 r., zaledwie trzy miesiące po tym, jak Michael O’Leary, dyrektor generalny przewoźnika, powiedział wtedy, że „piekło zamarznie, zanim w Ryanairze pojawią się związki zawodowe”.

W lipcu 2018 r. Irlandzkie Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (IALPA), lotnicza część irlandzkiego związku zawodowego Fórsa, przeprowadziło kilka jednodniowych strajków. Powodem był brak przejrzystego systemu rozstrzygania ważnych spraw, w tym dobrowolne/przymusowe przeniesienie/przydział bazy, awansy oraz przydział urlopu wypoczynkowego.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Brukselą. „Nie widzę szans rozwoju w waszym kraju”

Po miesięcznych dyskusjach Eddie Wilson, ówczesny dyrektor ds. kadrowych Ryanaira w liście wysłanym 30 lipca 2018 do Fórsy, przestrzegał, że strajki spowodują poważne szkody dla irlandzkiego biznesu i miejsc pracy Ryanaira. Zwrócił jednocześnie uwagę, że jeśli kolejny, piąty już strajk zostanie ogłoszony przed spotkaniem obu stron, a komitet związkowy ponownie skonsultuje się z pilotami Aer Lingus”, spotkanie nie odbędzie się.

Obie strony doszły ostatecznie do porozumienia w sierpniu 2018 r. Wcześniej piloci Ryanaira w Belgii, Holandii, Niemczech i Szwecji przyłączyli się do akcji protestacyjnej irlandzkich kolegów. 24-godzinny strajk doprowadził do odwołania około 400 lotów, co dotknęło ponad 74 000 pasażerów.

Linia utrzymywała, że protest społeczny, to „sytuacja nadzwyczajna”, w związku z tym odszkodowania się nie należą. Jednodniowe strajki pilotów Ryanaira wybuchały co kilka dni latem 2018 i tylko 10 sierpnia linia była zmuszona do odwołania z tego powodu 400 lotów. Wcześniej, w lipcu 2018 zastrajkowali piloci w Irlandii.

Pasażerowie, którzy ucierpieli z powodu tych protestów domagali się odszkodowań, jakie im się należały zgodnie z obowiązującym prawem. Ryanair nie chciał o tym słyszeć. Ostatecznie 10 grudnia 2018 brytyjski Civil Aviation Authority (CAA), czyli odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaskarżył Ryanaira do sądu i zażądał odszkodowań. Sprawa przechodziła przez kilka kolejnych instancji, ostatecznie w poniedziałek ,12 grudnia 2022 Ryanair poddał się, zrezygnował z zaskarżenia wyroku w brytyjskim Sądzie Najwyższym i zgodził się na wypłatę odszkodowań.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kto będzie kierował pracami zarządu PKP Cargo? Jest decyzja rady nadzorczej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
W PKP Cargo nasilają się wzajemne oskarżenia
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne