Boeing zapłaci 200 mln dolarów kary. Za wprowadzanie w błąd w sprawie MAX-ów

Katastrofy boeingów 737 MAX wciąż mają konsekwencje. Boeing poszedł na ugodę z Komisją Papierów Wartościowych i Giełd.

Publikacja: 23.09.2022 15:58

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX

Foto: Bloomberg

Dwie katastrofy – w październiku 2018 i w marcu 2019 roku – uziemiły całą flotyllę boeingów 737 MAX, które chwilę wcześniej weszły na rynek. Polityka informacyjna Boeinga w okresie uziemienia tych maszyn nie spodobała się SEC (Securities and Exchange Commission – Komisja Papierów Wartościowych i Giełd).

– W czasach kryzysu i tragedii szczególnie ważne jest, aby spółki publiczne i kadra kierownicza w pełni, uczciwie i zgodnie z prawdą ujawniały informacje na rynkach. Boeing i były prezes Dennis Muilenburg nie wywiązali się z tego najbardziej podstawowego obowiązku – stwierdził w oświadczeniu cytowanym przez CNBC przewodniczący SEC Gary Gensler.

Boeing poszedł na ugodę z SEC i zapłaci 200 milionów dolarów kary. Z kolei, w rzadkim przypadku osobistej odpowiedzialności prezesa, Dennis Muilenburg zapłaci 1 mln dolarów. W ten sposób uregulowana zostanie kwestia postawionych przez SEC zarzutów wprowadzania przez Boeinga i prezesa korporacji w błąd inwestorów po katastrofach maszyn typu 737 MAX.

Czytaj więcej

CAAC rozmawiał z Boeingiem o MAX-ach w Chinach

Muilenberg został przez Boeinga zwolniony już w grudniu 2019 roku w trakcie przedłużającego się uziemienia feralnego typu samolotów. Zwolnienie spowodowały jego komentarze dotyczące tego uziemienia i spodziewanego terminu jego zakończenia. Polityka informacyjna prowadzona przez Muilenberga doprowadziła do pogorszenia relacji koncernu lotniczego z Federalną Administracją Lotnictwa, która publicznie upomniała koncern.

- Dzisiejsza ugoda jest częścią szerszego wysiłku firmy mającego na celu odpowiedzialne rozwiązanie zaległych spraw prawnych związanych z wypadkami 737 MAX w sposób, który najlepiej posłuży najlepszym interesom naszych akcjonariuszy, pracowników i innych interesariuszy – stwierdził Boeing w oświadczeniu wydanym po ogłoszeniu ugody.

To nie pierwsze dodatkowe koszty, które Boeing ponosi przez katastrofy modelu 737 MAX. W styczniu 2021 koncern zgodził się zapłacić 2,5 mld dolarów w wyniku ugody z Departamentem Sprawiedliwości, który prowadził postępowanie karne w tej sprawie.

Dochodzenia Kongresu po katastrofach maszyn amerykańskiego producenta wykazały poważne błędy w zarządzaniu, projektowaniu, ale także w regulacjach i certyfikacji. W efekcie tych dochodzeń uchwalono nowe przepisy, które mają zreformować certyfikację samolotów i zwiększyć kontrolę Federalnej Administracji Lotnictwa nad tym procesem.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta