Rosja: Wysoki urzędnik stracił posadę, bo opowiadał o skutkach sankcji

Wysoki urzędnik Federalnej Agencji Transportu Lotniczego został zwolniony po tym, jak opowiedział dziennikarzom o negatywnych skutkach międzynarodowych sankcji wobec Rosji. Może to obniżyć zaufanie pasażerów do bezpieczeństwa lotów rosyjskimi liniami.

Publikacja: 15.03.2022 14:22

Rosja: Wysoki urzędnik stracił posadę, bo opowiadał o skutkach sankcji

Foto: Andrey Rudakov/Bloomberg

Walerij Kudinow, szef działu utrzymania zdatności do lotu Federalnej Agencji Transportu Lotniczego (Rosawiacja), został zwolniony. Na konferencji, która odbyła się 10 marca, urzędnik powiedział, że Chiny odmówiły Rosji dostaw części do samolotów, ze względu na sankcje USA i UE. Przyznał też, że rosyjskie linie lotnicze będą miały duże trudności z samodzielnym użytkowaniem i serwisowaniem samolotów zaprojektowanych na Zachodzie.

Kudinow mówił również o aktywnym przenoszeniu zagranicznych samolotów rosyjskich linii lotniczych do rejestru państwowego, co wiąże się również z sankcjami: rejestracja w Federacji Rosyjskiej pozwoli na loty, pomimo cofnięcia świadectw zdatności do lotu od władz lotniczych Bermudów i Irlandii.

Rosawiacja natychmiast zaprzeczyła słowom swojego pracownika, nie mówiąc, w czym dokładnie się mylili.

Wczoraj Waleryj Kudinow potwierdził gazecie Kommersant, że został zwolniony. Wyjaśnił, że stosunek pracy z nim został zerwany na podstawie artykułu o ujawnieniu informacji zgodnie z ustawą federalną „O służbie cywilnej”.

Co faktycznie ujawnił Kudinow? Poinformował, że od końca lutego przewoźnicy przekazali z rejestrów zagranicznych do rejestru rosyjskiego około 180 samolotów, w tym 80 samolotów linie Aerofłot, 38 samolotów Rossja, 27 samolotów Pobeda i 21 samolotów Utair. Czyli w ciągu sześciu dni agresji na Ukrainę, Rosja zawłaszczyła 180 zagranicznych samolotów.

- Walerij Kudinow mógł pomylić się w liczbach, ale działanie Rosawiacji wyglądają jak zaprzeczenie tajemnicy jawnej: przeniesienie samolotu do rejestru (Rosreestr - „Kommiersant”) nie było tajemnicą dla nikogo w branży – skomentował zaznajomiony z sytuacją jeden z rozmówców „Kommiersanta”.

Czytaj więcej

Dom córki Putina z flagą Ukrainy. Aktywista zaanektował posiadłość

Zasugerował, że reakcję resortu mogą sprowokować słowa byłego urzędnika o odmowie przez dostawców z Chin eksportu części samolotowych do Rosji. Kudinow zasugerował, że alternatywnymi kanałami dostaw mogą być Turcja i Indie. „Dostępność części zamiennych jest niezwykle wrażliwym aspektem dla władz lotniczych i nie znajdziesz nikogo, kto chciałby publicznie rozwodzić się nad tym bolesnym punktem”, powiedział źródło Kommiersant.

Rozmówcy gazety są zdania, że dzięki takim „demonstracyjnym środkom karnym” komunikacja w lotnictwie może nabrać cech charakterystycznych dla kompleksu wojskowo-przemysłowego.

„Każda informacja będzie tajemnicą państwową, a ty (media) nie będziesz już oficjalnie otrzymywać ani jednego komentarza ode mnie i innych kolegów”, mówi jedno ze źródeł „Kommiersanta”, zauważając, że w sprawie zaufania pasażerów w transporcie „to nie może mieć pozytywnego wpływu”.

Rosyjska ustawa o służbie cywilnej zabrania urzędnikom ujawniania informacji „o charakterze poufnym lub informacji zastrzeżonych, które stały się mu znane w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych” (paragraf 9 art. 17). Prawnicy, z którymi rozmawiał Kommersant, uważają, że w tym przypadku istnieje szansa na zakwestionowanie decyzji pracodawcy i powrót do pracy lub zakwestionowanie artykułu, na podstawie którego nastąpiło zwolnienie.

Walerij Kudinow, szef działu utrzymania zdatności do lotu Federalnej Agencji Transportu Lotniczego (Rosawiacja), został zwolniony. Na konferencji, która odbyła się 10 marca, urzędnik powiedział, że Chiny odmówiły Rosji dostaw części do samolotów, ze względu na sankcje USA i UE. Przyznał też, że rosyjskie linie lotnicze będą miały duże trudności z samodzielnym użytkowaniem i serwisowaniem samolotów zaprojektowanych na Zachodzie.

Kudinow mówił również o aktywnym przenoszeniu zagranicznych samolotów rosyjskich linii lotniczych do rejestru państwowego, co wiąże się również z sankcjami: rejestracja w Federacji Rosyjskiej pozwoli na loty, pomimo cofnięcia świadectw zdatności do lotu od władz lotniczych Bermudów i Irlandii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił