Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe wymieniła tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem. Wyremontowane zostały dwa przystanki: mają nowe wiaty, oświetlenie, ławki, tablice informacyjne oraz są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dzięki temu poprawią komfort podróży pasażerów korzystających z połączeń aglomeracyjnych.
Od poniedziałku na trasę wyjedzie łącznie 12 pociągów. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu, bo w ramach prac modernizacyjnych przebudowane zostały dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Skrzyżowania zostały wyposażone w nowe urządzenia sygnalizacyjne oraz rogatki.
Od 1 lipca pociągi aglomeracyjne na trasie od Zielonki do Wołomina jeżdżą po nowych torach. Docelowo będzie to trasa tylko dla ruchu aglomeracyjnego. Obecnie trwa modernizacja torów dalekobieżnych. Kompleksową modernizację przechodzą kolejne przystanki, równolegle trwa budowa skrzyżowań bezkolizyjnych w Wołominie i Zielonce. Prócz zwiększenia bezpieczeństwa poprawi to płynność ruchu samochodów.
Inwestycja na linii E75 Rail Baltica to kompleksowa przebudowa linii kolejowej pomiędzy Warszawą Rembertowem a Sadownem. Po zakończeniu prac najszybsze dalekobieżne pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, natomiast towarowe z prędkością do 120 km/h. Całość zasadniczych prac zostanie zakończona do końca roku. Całkowity koszt robót na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to ponad 2 miliardy złotych.
Rail Baltica należy do sieci europejskich korytarzy transportowych. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łączą Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. Dwa lata temu Parlament Europejski przyjął dokument wyznaczający kształt sieci: określa on najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE. Na terenie Polski leżą dwa korytarze – bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne-Bałtyk. W ramach tego drugiego Rail Baltica, czyli linia kolejowa łącząca północno-wschodnią Polskę, Kowno, Rygę i Tallin, jest najważniejszym projektem. Ma on bardzo duże znaczenie polityczne i strategiczne, ponieważ będzie stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.