PKP: Przyspieszą pociągi na Pomorzu

Przyspieszą pociągi na Pomorzu. Kolej zainwestuje 6 mld zł w poprawę jakości połączeń.

Aktualizacja: 10.08.2016 23:59 Publikacja: 10.08.2016 19:12

PKP: Przyspieszą pociągi na Pomorzu

Foto: 123rf.com

Blisko 6 miliardów złotych zainwestuje kolej na Pomorzu. Jednym z priorytetów jest poprawa połączeń z bałtyckimi portami. W środę przedstawiciele regionu oraz Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa omawiali zaplanowane dla województwa pomorskiego inwestycje zapisane w Krajowym Programie Kolejowym.

Program przewiduje realizacje 12 projektów. 10 z nich znalazło się na liście podstawowej KPK. Są one warte 5,7 mld zł. Pozostałe dwa projekty umieszczone zostały na liście rezerwowej, a ich realizacja miałaby pochłonąć ok. 325 mln zł.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma w planie usprawnienie połączeń na liniach towarowych. W obecnej perspektywie zakładamy znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska – mówił w środę Ireneusz Merchel, prezes PLK. Prace maja objąć m.in. trasę Bydgoszcz – Trójmiasto (na terenie województwa pomorskiego roboty będą kosztować 1,2 mld zł), co przyczyni się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Ma to zwiększyć sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach korytarza transportowego łączącego Bałtyk z Morzem Adriatyckim. Z kolei poprzez dobudowę dodatkowych torów oraz elektryfikację odcinka Maksymilianowo – Gdynia Główna będącego częścią linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. W rezultacie pociągi towarowe nie będą jeździć po linii średnicowej Gdynia – Gdańsk, co usprawni komunikację pasażerską.

Według planów PLK, po zakończeniu inwestycji czas przejazdu na modernizowanych liniach będzie krótszy. Przykładowo pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż teraz, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna – Słupsk, o ok. 13 min krótszy będzie przejazd na trasie Szczecinek – Słupsk, krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi pomiędzy Grudziądzem i Malborkiem.

Dla ruchu towarowego kluczowe będą połączenia do portów. W samej Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów a także pozwoli obsługiwać pociągi o długości 740 metrów. Przebudowany na bezpieczniejszy i bardziej efektywny będzie system sterowania ruchem, powstanie także nowe Lokalne Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port.

Dla Gdańska kluczowa była warta 370 mln zł modernizacja linii z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Efektem prac będzie sześciokrotne zwiększenie przepustowości trasy. Umożliwi to szybszy transport towarów i przejazd większej liczby cięższych pociągów. Całym ruchem na linii od Pruszcza Gdańskiego do portu będzie zarządzało nowe Lokalne Centrum Sterowania Ruchem w Porcie Północnym.

Transport
Donald Tusk zapowiada program „Polskie morze”. Na Bałtyku ma być bezpieczniej
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii