Blisko 6 miliardów złotych zainwestuje kolej na Pomorzu. Jednym z priorytetów jest poprawa połączeń z bałtyckimi portami. W środę przedstawiciele regionu oraz Ministerstwa infrastruktury i Budownictwa omawiali zaplanowane dla województwa pomorskiego inwestycje zapisane w Krajowym Programie Kolejowym.
Program przewiduje realizacje 12 projektów. 10 z nich znalazło się na liście podstawowej KPK. Są one warte 5,7 mld zł. Pozostałe dwa projekty umieszczone zostały na liście rezerwowej, a ich realizacja miałaby pochłonąć ok. 325 mln zł.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) ma w planie usprawnienie połączeń na liniach towarowych. W obecnej perspektywie zakładamy znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska – mówił w środę Ireneusz Merchel, prezes PLK. Prace maja objąć m.in. trasę Bydgoszcz – Trójmiasto (na terenie województwa pomorskiego roboty będą kosztować 1,2 mld zł), co przyczyni się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Ma to zwiększyć sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach korytarza transportowego łączącego Bałtyk z Morzem Adriatyckim. Z kolei poprzez dobudowę dodatkowych torów oraz elektryfikację odcinka Maksymilianowo – Gdynia Główna będącego częścią linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. W rezultacie pociągi towarowe nie będą jeździć po linii średnicowej Gdynia – Gdańsk, co usprawni komunikację pasażerską.
Według planów PLK, po zakończeniu inwestycji czas przejazdu na modernizowanych liniach będzie krótszy. Przykładowo pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż teraz, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna – Słupsk, o ok. 13 min krótszy będzie przejazd na trasie Szczecinek – Słupsk, krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi pomiędzy Grudziądzem i Malborkiem.
Dla ruchu towarowego kluczowe będą połączenia do portów. W samej Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów a także pozwoli obsługiwać pociągi o długości 740 metrów. Przebudowany na bezpieczniejszy i bardziej efektywny będzie system sterowania ruchem, powstanie także nowe Lokalne Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port.