Skromniejsza prognoza Boeinga

Boeing zakłada sprzedanie w tym roku 535 samolotów cywilnych - podał "Aviation Week" na podstawie wewnętrznej prognozy samego koncernu, znacznie poniżej oficjalnie deklarowanych 740-745 samolotów

Aktualizacja: 23.08.2016 18:07 Publikacja: 23.08.2016 17:52

Skromniejsza prognoza Boeinga

Foto: Bloomberg

Jeśli nowa liczba okaże się właściwa, będzie potwierdzeniem zwolnienia tempa sprzedaży przez Boeinga i Airbusa. Najbardziej straciły popularność maszyny szerokokadłubowe. Boeing zapytany o wewnętrzną prognozę, której nie opublikował, wyjaśnił, że nadal podtrzymuje docelowe założenie sprzedania tyle samo samolotów ile zamierza dostarczyć czyli ok.740-745.

- Mamy różne wewnętrzne prognozy. Generalną regułą jest jednak nie komentowanie liczb podawanych wewnętrznie - stwierdził rzecznik Doug Alder.

Tempo sprzedaży nowych samolotów zmalało, bo linie lotnicze ograniczają zdolności przewozowe w warunkach słabego wzrostu gospodarki światowej, a niskie ceny ropy skłaniają niektórych przewoźników do eksploatowania dłużej starszych maszyn zamiast kupowania nowych, oszczędniejszych. Wiele linii zamówiło już nowe samoloty w ostatnich latach, co również wpłynęło na spadek popytu.

Alder przypomniał, że prezes Dennis Muileburg powiedział niedawno, iż sprzedaż B737 może pozwolić Boeingowi zrealizować cel, nawet przy mniejszej sprzedaży samolotów szerokokadłubowych. - Tegoroczny cykl zamówień jest bardziej korzystny dla maszyn wąskokadłubowych - powiedział prezes 27 lipca na telekonferencji. - Spodziewamy się w tym roku dominacji zamówień na samoloty wąskokadłubowe. Koncern stara się sprzedać więcej szerokokadłubowych, planuje wiele scenariuszy, ale nie będzie obniżać cen dla uzyskania nowych zamówień - dodał.

"Aviation Week" podał, że Boeing zakłada uzyskanie w tym roku po 88 zamówień na B777 i B787. Dotąd sprzedał 19 Dreamlinerów i osiem B777 - wynika z jego danych. Koncern musi sprzedawać przede wszystkim B777 dla wypełnienia luki na taśmach montażowych, bo odchodzi od produkcji tego modelu i wprowadza w najbliższych latach jego następcę, B777X. Podał w sierpniu, że jeśli nie uda mu się zdobyć więcej zamówień, to może zmniejszyć produkcję B777 i odroczyć plany z B787.

Według prognozy przedstawionej przez "Aviation Week", Boeing przewiduje sprzedanie 324 B737, 14 jumbo jetów 747 i 21 B767. Oficjalna prognoza koncernu nie rozróżnia poszczególnych kategorii. Dotąd sprzedał cztery 747, siedem B767 i 297 B737. Łączny portfel liczy 5697 samolotów

Jeśli nowa liczba okaże się właściwa, będzie potwierdzeniem zwolnienia tempa sprzedaży przez Boeinga i Airbusa. Najbardziej straciły popularność maszyny szerokokadłubowe. Boeing zapytany o wewnętrzną prognozę, której nie opublikował, wyjaśnił, że nadal podtrzymuje docelowe założenie sprzedania tyle samo samolotów ile zamierza dostarczyć czyli ok.740-745.

- Mamy różne wewnętrzne prognozy. Generalną regułą jest jednak nie komentowanie liczb podawanych wewnętrznie - stwierdził rzecznik Doug Alder.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej