#RZECZoBIZNESIE: Jolanta Sawińska: Kierowcy poszukiwani od zaraz

Dzisiaj w Polsce łatwiej jest zatrudnić menedżera niż pracownika magazynowego czy kierowcę samochodu ciężarowego - mówi Jolanta Sawińska, dyrektor regionu Raben Logistics Polska.

Aktualizacja: 09.09.2016 13:18 Publikacja: 09.09.2016 12:56

#RZECZoBIZNESIE: Jolanta Sawińska: Kierowcy poszukiwani od zaraz

Foto: Rzeczpospolita

Polski sektor transportu i logistyki rozwija się dynamicznie. Mówi się, że na rynku mamy obecnie boom. Widać to choćby na przykładzie firmy Raben Logistics Polska, która rozpoczęła swoją działalność 25 lat temu jako mała jednoosobowa spółka, a dziś zatrudnia już 3,5 tys. osób w całym kraju. To jednak wciąż mało. Pozyskanie nowych pracowników jest jednym z największych wyzwań, z jakimi zmaga się obecnie branża.

- Widzimy istotny wzrost na rynku rok do roku. W pierwszym kwartale tego roku zapotrzebowanie w branży logistycznej choćby na pracowników wyniosło ponad 30 proc. względem ubiegłego roku – mówi Jolanta Sawińska.

Ogromne braki pracowników stanowią zatem istotną przeszkodę dla dalszego rozwoju rynku w Polsce. - Kierowca samochodu ciężarowego to jest dziś pracownik bardzo poszukiwany na rynku. Szacuje się, że brakuje w Polsce nawet 25 tys. takich kierowców. Poszukiwani są również pracownicy magazynowi – podkreśla Sawińska.

Z czego wynikają tak znaczące braki siły roboczej w branży? Przede wszystkim z konieczności odbycia przez każdego pracownika obowiązkowych szkoleń przed podjęciem zawodu, które mogą kosztować nawet 8 tys. zł. Nie każdego na to stać. Od pracowników magazynowych wymaga się z kolei wysokich kwalifikacji, w tym posiadania uprawień do obsługi specjalistycznego sprzętu w magazynach.

Innym problemem jest silny odpływ pracowników za granicę, w szczególności do krajów zachodnich, gdzie mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia. - Duża część pracowników podejmuje pracę za granicą. W tej chwili minimalna płaca w Niemczech wynosi 8,5 euro za godzinę, we Francji zaś - 9,5 euro za godzinę – mówi Sawińska.

Jak firma Raben radzi sobie z niedoborem pracowników? – Z trudem sobie radzimy – przyznaje Sawińska. – Poszukujemy pracowników wszędzie. Oferujemy również współpracę szkołom zawodowym, które kształcą mechaników i kierowców. Do tej pory nawiązaliśmy taką współpracę w trzech miejscach w Polsce, w tym w Grodzisku Mazowieckim – dodaje.

Mimo problemów, z jakimi zmaga się polska branża transportu i logistyki, wciąż odnosi ona znaczny sukces za granicą. Obecnie na rynku transportowym w Europie Środkowo-Wschodniej polskie spółki są liderem. Firma Raben w ostatnich latach postawiła silny nacisk na ekspansję na rynku niemieckim. Jest również obecna w wielu krajach bałtyckich, w Czechach, na Słowacji, Węgrzech oraz na Ukrainie. Na początku lipca tego roku weszła również do Rumunii.

Polski sektor transportu i logistyki rozwija się dynamicznie. Mówi się, że na rynku mamy obecnie boom. Widać to choćby na przykładzie firmy Raben Logistics Polska, która rozpoczęła swoją działalność 25 lat temu jako mała jednoosobowa spółka, a dziś zatrudnia już 3,5 tys. osób w całym kraju. To jednak wciąż mało. Pozyskanie nowych pracowników jest jednym z największych wyzwań, z jakimi zmaga się obecnie branża.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO