Rail Baltica kontra Natura 2000

Komisja Europejska nie zgadza się, by Rail Baltica wiodła przez rezerwat przyrody na Łotwie. To wydłuży trasę i zwiększy koszty.

Publikacja: 19.10.2016 20:10

Rail Baltica kontra Natura 2000

Foto: 123RF

W Brukseli odbyły się konsultacje przedstawicieli Łotwy z Komisją Europejską dotyczące ochrony środowiska na łotewskim odcinku magistrali kolejowej Rail Baltica. Po spotkaniu łotewskie Ministerstwo Ochrony Środowiska i rozwoju regionalnego podało, że KE potwierdziła, iż niedopuszczalny jest taki przebieg trasy, który narusza obszary Natura 2000.

Chodzi o rezerwat doliny rzeki Vitrupe niedaleko granicy z Estonią, w północno-zachodniej części Łotwy. Przedstawiciele KE wezwali Łotwę do przestrzegania zobowiązań w sferze ochrony środowiska.

Rząd Łotwy przygotował dwa warianty Rail Baltica. Jeden z nich omija sporny rezerwat, drugi przez niego przechodzi i to za tym wariantem opowiadały się okoliczne samorządy i mieszkańcy. Dlatego Ryga chciała sprawę skonsultować z Brukselą.

Teraz nie ma już wyboru i tory pójdą wcześniej wytyczoną, dłuższą drogą. Prowadzi ona od granicy z Estonią do granicy z Litwą i liczy 263 km. Wydłużenie magistrali oznacza wyższe koszty. Wcześniej spółka Litwy, Łotwy i Estonii, RB Rail, która jest operatorem projektu, podawała nakłady na poziomie 3,68 mld euro. Teraz mówi się o 5 mld euro.

– Na razie mówimy o 5 mld euro, ale bardziej konkretne wydatki będą znane, kiedy wszystkie kraje nadbałtyckie zatwierdzą szczegółowe przebiegi swoich odcinków – mówi Baiba Rubesa, prezes RB Rail.

Rząd Łotwy zapowiedział już, że zatwierdzi swój odcinek w grudniu. W Estonii przebieg jest gotowy, choć wciąż nie został upubliczniony. Litwa podała już szczegóły swojego odcinka. W tym roku zakończy modernizację trasy od granicy z Polską do Kowna.

Komisja Europejska wydzieliła na projekt 106 mln euro w 2015 r. i 202 mln euro w tym roku. Potencjał Rail Baltica wyniesie 5 mln pasażerów i 16 mln ton towarów rocznie.

Trasa ma być gotowa do 2024 r. Połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską i Niemcami (Berlin). W planach jest przedłużenie trasy do Wenecji. A także tunel podmorski między Tallinem a Helsinkami.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach