Centralny port pochłonie 35 mld zł

CPK to nie tylko przewozy pasażerskie, ale również hub transportowy o wymiarze regionalnym. Wkrótce rząd powoła pełnomocnika do tego projektu –pisze czwartkowy "Puls Biznesu".

Publikacja: 06.04.2017 07:21

PAP

Jak podaje gazeta, najpewniej po Wielkanocy zostanie powołany pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli Centralnego Portu Lotniczego (CPL) i Centralnego Terminala Intermodalnego. Rozporządzenie o stworzeniu takiego stanowiska przygotowuje Ministerstwo Rozwoju. Z informacji "PB" wynika, że pełnomocnikiem może zostać Mikołaj Wild, były wiceminister skarbu. "Nie komentuję" - ucina Mikołaj Wild.

Według "PB" koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju (PFR) lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne.

Do 15 mld zł będą kosztować komplementarne inwestycje obejmujące m.in. budowę linii kolejowych. W tym przypadku unijne fundusze mogą sięgnąć nawet 70-80 proc. Możliwe jest np. dofinansowanie z drugiej edycji programu Connecting Europe Facility, który m.in. wspiera budowę infrastruktury transportowej.

Według wstępnego planu, realizacja projektu potrwa 9-10 lat.

"To najbardziej optymistyczna wersja, absolutne minimum, zakładające duży poziom sprawności i np. wykorzystanie gotowego projektu lotniska. Cały cykl inwestycyjny może zająć 12 lat" - przewiduje jednak źródło "PB" z rządu.

"PB" podaje, że po przejęciu decyzji prace koncepcyjne mają trwać rok, a równolegle zostaną przygotowane specustawy. Prace projektowe, które będą prowadzone równolegle z organizowaniem finansowania, zajmą trzy lata. Kolejne trzy lata trzeba będzie poświęcić na: wybór dostawcy, wywłaszczenia i przesiedlenia. Prace budowlane to 4,5-5,5 roku.

Jak podaje gazeta, najpewniej po Wielkanocy zostanie powołany pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli Centralnego Portu Lotniczego (CPL) i Centralnego Terminala Intermodalnego. Rozporządzenie o stworzeniu takiego stanowiska przygotowuje Ministerstwo Rozwoju. Z informacji "PB" wynika, że pełnomocnikiem może zostać Mikołaj Wild, były wiceminister skarbu. "Nie komentuję" - ucina Mikołaj Wild.

Według "PB" koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju (PFR) lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach