Taksówkarze i kurierzy chcą szczepień na COVID

Firmy logistyczne i operatorzy przewozów osobowych apelują o pilne włączenie pracowników tych branż do II etapu szczepień – ustaliła „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 18.03.2021 05:03 Publikacja: 17.03.2021 21:00

Taksówkarze i kurierzy chcą szczepień na COVID

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

Dobowa liczba zakażeń koronawirusem przekroczyła w środę 25 tys. osób, a to najwyższy wynik od 23 listopada ub.r. Jak podaje Ministerstwo Zdrowia (MZ), z powodu Covid-19 zmarło ponad 450 chorych. Sytuacja staje się coraz bardziej niebezpieczna, a wielu branż, których pracownicy mają częsty i bliski kontakt z ludźmi, resort nie uwzględnił w harmonogramie grup zawodowych wymagających pilnych szczepień.

Czytaj także: Handel walczy o szybsze szczepienia

Kierowcy narażeni

Konfederacja Lewiatan i Free Now wspólnie wystosowały do MZ pismo, w którym domagają się włączenia kierowców taksówek do II etapu Narodowego Programu Szczepień (NPSz). To moment, w którym – obok osób poniżej 60. roku życia z chorobami przewlekłymi – szczepieniu podlegać będą także osoby bezpośrednio związane z funkcjonowaniem podstawowej działalności państwa, a przy tym narażone na zakażenie ze względu na częste kontakty społeczne, m.in: pracownicy sektora infrastruktury krytycznej, dostaw wody, gazu, prądu, usług teleinformatycznych, a także bezpieczeństwa żywności i leków czy urzędnicy odpowiedzialni za zwalczanie pandemii. Ale na liście znaleźli się również pracownicy wymiaru sprawiedliwości, funkcjonariusze służb celno-skarbowych oraz transportu publicznego i pocztowcy.

Zabrakło miejsca dla taksówkarzy. Tymczasem szacuje się, że każdego dnia taksówkarze realizują ok. 10–15 kursów. Eksperci zauważają, że w trakcie jazdy kierowca i pasażer znajdują się przez dłuższy czas w zamkniętej przestrzeni. A zatem taksówkarze są jeszcze bardziej narażeni na zakażenie wirusem SARS-CoV-2 niż pracownicy zbiorowego transportu publicznego. Ponadto, auta taxi często przewożą osoby z podejrzeniem zakażenia do szpitali. Krzysztof Urban, dyrektor generalny Free Now w Polsce, podkreśla, że dziennie aktywni kierowcy taxi spotykają nawet 30 pasażerów (miesięcznie może dochodzić do nawet 900 takich kontaktów). – Kierowcy również zapewniają funkcjonowanie podstawowej działalności państwa, ponieważ, tak samo jak transport publiczny, dają mieszkańcom możliwość swobodnego przemieszczania się – tłumaczy nam Urban.

Andrzej Padziński, członek zarządu iTaxi, zaznacza, że taksówkarze pomagają w realizacji podstawowych potrzeb osób objętych ograniczeniami kwarantanny, np. dowożą zakupy czy posiłki. – A co więcej, kierowcy od ponad roku dostarczają i odbierają od klientów próbki, które są następnie wykorzystywane do testów na obecność wirusa, dowożą też testy antygenowe – wylicza Padziński.

Jest też inny aspekt: pracownicy branży taxi w znaczącej mierze prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, co sprawia, że w przypadku zachorowania na Covid-19 nie przysługuje im wynagrodzenie chorobowe, a kwarantanna oznacza utratę zarobków z co najmniej połowy miesiąca. Nic dziwnego, że 64 proc. taksówkarzy jest zdania, iż ich profesja powinna zostać włączona do drugiego etapu NPSz. Podobny odsetek kierowców (60 proc.) deklaruje chęć zaszczepienia się – wynika z badań, jakie Free Now przeprowadził wśród 830 kierowców (1,3 proc. ankietowanych przyznało, że zostało już zaszczepionych).

Paraliż łańcucha dostaw

Taksówkarze nie są jednak jedyni. O podobne traktowanie jak w przypadku listonoszy upominają się też kurierzy. Jak się dowiedzieliśmy, apel w ich sprawie również trafił do resortu zdrowia. Małgorzata Maj, rzeczniczka DPD Polska, przekonuje, iż – z uwagi na charakter pracy kurierów, ich szczególną rolę podczas pandemii oraz fakt, że w ciągu dnia pracy mają kontakty z setkami nadawców i odbiorców – zasadne jest jak najszybsze włączenie firm kurierskich do Narodowego Programu Szczepień. – W związku z tym kilka tygodni temu wystosowaliśmy do Ministerstwa Zdrowia zapytanie dotyczące możliwości włączenia do II etapu programu – dodaje.

O włączenie do II etapu NPSz apeluje więcej środowisk. Po lutowej decyzji o przyspieszonym szczepieniu jednej z grup zawodowych, tj. nauczycieli, i dopisaniu do listy także pracowników żłobków, z podobnym apelem do premiera zwrócili się przedstawiciele organizacji sektora handlu, w tym związkowcy NSZZ Solidarność. Dołączyli do nich również transportowcy, którzy domagają się objęciem szczepieniami zawodowych kierowców. Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska" twierdzi, że w innym wypadku mogą grozić nam poważne zaburzenia, a wręcz paraliż łańcucha dostaw.

kolejność szczepień to jedno, liczba szczepionek – drugie

Resort zdrowia jest otwarty na dopuszczenie do szczepień kolejnych branż. Ale problemem są braki preparatu. Kolejność szczepień została określona w rządowym rozporządzeniu z 21 grudnia ub. r. Ministerstwo Zdrowia tłumaczy, że decyzje co do poszczególnych etapów szczepień i zakwalifikowanych do nich grup wypracowano w wyniku szerokich konsultacji. – Wszystkie zgłoszenia są szczegółowo analizowane – zapewnia Justyna Maletka z biura prasowego MZ. Zaznacza przy tym jednak, iż liczba aktualnie dostępnych szczepionek jest ograniczona, a sytuację dodatkowo utrudnia przejściowe ograniczenie dostaw, będące wynikiem decyzji producentów. – Z tego powodu nie jest możliwe umieszczenie w grupach priorytetowych przedstawicieli wszystkich środowisk – dodaje.

Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Transport
Zatłoczone niebo nad Nowym Jorkiem. Rejsów ma być mniej
Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne