Import węgla nakręca porty

Polskie porty z szansami na kolejny rekordowy rok w przeładunkach. Nowe inwestycje mają zwiększyć ich konkurencyjność i zapewnić dalsze zwyżki.

Aktualizacja: 23.04.2018 10:09 Publikacja: 22.04.2018 21:00

Import węgla nakręca porty

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Pierwszy kwartał przyniósł kolejny wzrost przeładunków w polskich portach. To dobry prognostyk na cały 2018 r., który dla Gdańska, Gdyni i zespołu portowego Szczecin-Świnoujście może okazać się kolejnym z rzędu rekordowym. To też dobra perspektywa na kolejne lata ze względu na skalę prowadzonych w portach inwestycji, nakierowanych na zwiększenie możliwości przeładunkowych.

W górę poszybowały zwłaszcza wyniki Portu Gdańsk. – Mamy za sobą historyczny I kwartał – stwierdza Agata Kupracz, rzeczniczka portu.

Dynamika wzrostu w ujęciu rocznym sięgnęła 44 proc. To w dużym stopniu zasługa marca, który zakończył się wyjątkowo: przeładowano ponad 4,65 mln ton. To o 63,6 proc. więcej niż w marcu ub. roku. W rezultacie od stycznia przez gdański port przeszło ponad 12,7 mln ton towarów.

– Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – zapowiada Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Węgiel mocno w górę

Rekordowe zwyżki przyniosły przeładunki paliw (o 41 proc. r./r.), węgla (o 154 proc.) i drobnicy. Tej ostatniej przetransportowano prawie 5,5 mln ton, o blisko połowę więcej niż w I kwartale rok wcześniej. O 47 proc., do 480 tys. sztuk, podskoczyła liczba przechodzących przez port kontenerów (licząc standardowe kontenery, 20-stopowe).

W porcie przybyło także przeładowywanych samochodów: od stycznia do marca 23,5 tys. sztuk, co w porównaniu z I kwartałem sprzed roku daje wzrost 80-procentowy.

W Gdyni przeładunki wzrosły łącznie o 5 proc., do ponad 5,3 mln ton. Tu też w górę poszybowały węgiel i koks – o 68 proc., ale jeszcze wyżej drewno – przeszło dziesięciokrotnie.

– Rok 2018 zapowiada nam się pod znakiem rekordowych przeładunków – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

W zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły o 6,2 proc. Najwięcej w przypadku węgla – o 33 proc., a także rudy – o 25 proc.

Ta ostatnia ma być szczególnie wrażliwa na sytuację gospodarczą: – Od minionego roku mamy duże zwyżki w tej grupie towarowej, co oznacza, iż gospodarka krajowa jest mocno rozpędzona, stąd zapotrzebowanie na ten surowiec – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista działu marketingu i komunikacji w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Więcej przeładowano także drobnicy, spadek przyniosły zboża. W sumie przez oba porty przeszło 6,8 mln ton towarów. W całym 2018 roku będzie to 25 mln ton.

Nowe terminale

W tym roku i kolejnych latach zarówno porty w Gdańsku i Gdyni, jak również w Szczecinie i Świnoujściu będą inwestować w zwiększenie zdolności przeładunkowych.

Gdańsk poszerzy dotychczasową skalę robót o pogłębienie toru wodnego i rozbudowę nabrzeży.

W Porcie Zewnętrznym będzie rozbudowywana sieć dróg i torów kolejowych. W sumie tegoroczne inwestycje pochłoną ok. 170 mln zł.

W Gdyni jednym z najważniejszych przedsięwzięć będzie budowa nowego terminala promowego. Rozbudowywane będą m.in. stanowiska do przeładunków paliw. Inwestycja ma być ukończona w połowie przyszłego roku.

Z kolei w zespole portowym Szczecin-Świnoujście do najważniejszych inwestycji należeć będzie pogłębienie toru wodnego Świnoujście–Szczecin. W samym Świnoujściu zaplanowano m.in. przystosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego i budowę w porcie zewnętrznym stanowiska dla statków transportujących LNG. W najbliższych latach inwestycje w poprawę i rozwój infrastruktury mają sięgnąć 1,5 mld zł.

Zarobią na pasażerach

Portowe inwestycje mają nie tylko poprawić zdolności przeładunkowe, ale też zwiększyć atrakcyjność portów dla kontrahentów. Przykładowo Gdynia chce być w regionie liderem usług promowych, a nowy terminal ma umożliwić rozwój Autostrady Morskiej Gdynia–Karlskrona.

Z kolei Gdańsk inwestuje w obsługę ruchu turystycznego, który w ub.r. przyniósł mu przeszło 1 mln zł przychodów. W tym roku do portu wpłyną 74 statki wycieczkowe – najwięcej w historii. A kolejny wzrost liczby obsługiwanych pasażerów ma przynieść m.in. wprowadzenie przez Polską Żeglugę Bałtycką drugiego promu na linii Gdańsk–Nynashamn.

Obok inwestycji samych portów kluczowa dla ich rozwoju będzie rozbudowa połączeń drogowych i kolejowych, które wciąż nie zapewniają optymalnych warunków transportowych.

Gdańsk planuje wydać na ulepszenie infrastruktury prawie 29 mln euro. Jeszcze większych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. A ponad 600 mln zł ma wydać kolej na poprawienie dojazdu do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Opinia

Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Jedyną grupą towarów, gdzie widzimy spadek, są zboża, których przeładunki zmalały o 67 proc. Nie jest to problem jedynie Portu Gdańsk, ponieważ wszystkie polskie porty mają spadki zbóż. W handlu zbożem panuje zastój, według ekspertów rolnicy nadal niechętnie sprzedają ziarno, szczególnie na północy kraju, nie godząc się na ceny oferowane przez kupujących. Z drugiej strony przetwórcy kupują umiarkowane ilości ziarna, bazując na posiadanych zapasach i realizując wcześniej zawarte kontrakty na dostawy surowca. Dobrą informacją jest natomiast fakt, że rosną przeładunki drewna, które po raz pierwszy od lat pojawiło się w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale 2018 roku przeładowano go ponad 40 tys. ton.

Z Trójmiastem chce konkurować Elbląg

W dalszej przyszłości wielkość przeładunków w Trójmieście ma się co najmniej podwoić, a wpływy do budżetu – kilkakrotnie zwiększyć.

To dzięki budowie Portu Centralnego w Gdańsku i Portu Zewnętrznego w Gdyni. Sama inwestycja w Port Centralny może być warta nawet 9 mld zł. Przedsięwzięcie miałoby zostać zrealizowane w ciągu dziesięciu lat. Na kilkuset hektarach między Naftoportem a ujściem kanału portowego mają powstać nowe terminale: pasażerski, masowy, drobnicowy oraz ro-ro. Po zakończeniu rozbudowy przez Gdańsk mogłoby rocznie przechodzić nawet 100 mln t ładunków.

Także blisko dekadę zajęłaby budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Byłoby to przedsięwzięcie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem mógłby zostać najprawdopodobniej operator kontenerowy. Już teraz gdyński port, aspirujący do miana drugiego w Polsce portu głębokowodnego, mocno inwestuje w poprawę dostępności. Kluczowe jest pogłębienie akwenów wewnętrznych, a także pogłębienie i poszerzenie toru podejściowego.

Tymczasem trójmiejskim portom może w przyszłości wyrosnąć konkurencja w postaci Elbląga. Wszystko zależy jednak od budowy kanału mającego połączyć Bałtyk z Zalewem Wiślanym. Ocenia się, że dzięki niemu wielkość przeładunków w elbląskim porcie mogłaby wzrosnąć nawet czterokrotnie. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć ok. 1 km długości i 5 m głębokości. Pozwoliłoby to na wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 i szerokości 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. Według rządowych planów kanał prowadzący do Elbląga ma być gotowy w 2022 r. Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej mają się zacząć w przyszłym roku.

Pierwszy kwartał przyniósł kolejny wzrost przeładunków w polskich portach. To dobry prognostyk na cały 2018 r., który dla Gdańska, Gdyni i zespołu portowego Szczecin-Świnoujście może okazać się kolejnym z rzędu rekordowym. To też dobra perspektywa na kolejne lata ze względu na skalę prowadzonych w portach inwestycji, nakierowanych na zwiększenie możliwości przeładunkowych.

W górę poszybowały zwłaszcza wyniki Portu Gdańsk. – Mamy za sobą historyczny I kwartał – stwierdza Agata Kupracz, rzeczniczka portu.

Pozostało 93% artykułu
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy