Zarząd ogłosił przyspieszony plan wydłużenia drugiej nitki kanału i poszerzenia zasadniczej po zablokowaniu jej na 6 dni w 2021 r. przez kontenerowiec „Ever Given”. — Projekt zostanie zakończony w ciągu 24 miesięcy. Zaczęliśmy w lipcu 2021 i z bożą pomocą zakończymy w lipcu 2023 — powiedział na marginesie spotkania w Dubaju.

Statki przepływają przez kanał w konwojach, wydłużenie drugiej nitki zwiększy jej wydajność o 6 jednostek — dodał nie ujawniając innych szczegółów. Najbardziej południowy odcinek 30 km, gdzie utknął ten kontenerowiec, zostanie poszerzony o 40 metrów po wschodniej stronie i pogłębiony z 66 do 72 stóp (z 20 do 22 metrów). — To ułatwi nawigację o 28 proc. w tym trudnym odcinku — powiedział Rabie.

Zapytany o transporty irańskiej ropy lub paliw mimo amerykańskich sankcji na ich sprzedaż odparł: — Nie ma dyskryminacji wobec bandery danego kraju na statkach, irańska ropa przepływa przez kanał — cytuje Reuter Ugrupowanie Hezbollah z Libanu sprowadzało irańską ropę w 2021 r. w związku z występującymi brakami, ładunki wysyłano przez Syrię, aby uniknąć komplikacji z sankcjami.