Reklama

W 2021 r. było bezpieczniej żeglować po świecie

Z danych francuskiego ośrodka analiz i ocen warunków bezpieczeństwa na morzach świata MICA wynika, że 2021r. nastąpiła wyraźna poprawa.

Publikacja: 12.01.2022 17:25

W 2021 r. było bezpieczniej żeglować po świecie

Foto: Bloomberg

Ośrodek Współpracy w zakresie Morskiej Informacji i Rozpoznania (Maritime Information Cooperation & Awareness Center, MICA) w Breście poinformował, że liczba aktów piractwa na wodach międzynarodowych i rozbojów na wodach terytorialnych zmalała w 2021 r. do 317 z 375, podczas gdy od 2016 r. utrzymywała się na stałym poziomie. Ich zmniejszenie o 15 proc. w ciągu roku wynikało z ograniczenia ruchu statków na skutek pandemii — odnotował dziennik „La Tribune”. Szczególna poprawa nastąpiła w znanej z zagrożeń Zatoce Gwinejskiej, gdzie naliczono 52 incydenty wobec 115 w 2020 r.

Szef sztabu francuskiej marynarki wojennej, admirał Pierre Bandier podkreślił w bilansie MICA, że „wygląda na to, iż to zagrożenie wymagające globalnego podejścia podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu zostało opanowane i nie zwiększa się. Ten drastyczny spadek jest oceniany jako wynik uświadomienia sobie problemu przez międzynarodowych i regionalnych uczestników, którzy podejmują teraz konkretne akcje przeciw zagrożeniom na morzu w tej strefie i zapewniają sobie odpowiednie ramy prawne”.

W ubiegłym roku pięcioma głównymi szlakami narażonymi na akty piractwa i rozboju były tzw. łuk antylski (51 przypadków), cieśnina singapurska (51), wybrzeże Peru (23), Filipin (14) i Jemenu (10). MICA Center odnotował poza nimi pojawienie się nowego zjawiska: narkopiractwa w Ameryce Łacińskiej (kartele zachowują się jak piraci wprowadzając narkotyki na poślad statków) oraz przemytu podróbek w Azji-Oceanii.

W Zatoce Gwinejskiej zmalała zdecydowanie liczba aktów piractwa i rozboju na statkach czekających na redzie na wejście do portów, zwłaszcza na wodach terytorialnych Nigerii (8 przypadków wobec 43 w 2020 r.). W rezultacie, zmalała też o 60 proc. do 10 z 25 liczba uprowadzeń marynarzy. Francuski ośrodek zachowuje jednak ostrożność, z głębszą oceną woli poczekać do wiosny, bo pod koniec roku doszło na nasilenia się aktów napaści, zwłaszcza na wodach archipelagu Św. Tomasza i Wyspy Książęcej. MICA odnotowuje opinię innego ośrodka, Information Fusion Center — Indian Ocean Region, że „Zatoka Gwinejska jest ośrodkiem piractwa na świecie, dochodzi tam do przemocy i porwań członków załóg dla okupu”.

Na łuku antylskim napadano głownie na prywatne łodzie w porze suchej, w szczycie okresu turystycznego. Na Antylach holenderskich doszło do 24 napadów, na Antylach francuskich do 14, a na Grenadzie do 13. Sytuację w regionie ocenia się jako stabilną, bo krążą po nim krety wojenne USA, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii, codziennie są loty patrolowe. Jedynym czarnym punktem jest Haiti, gdzie dochodzi do okradania statków handlowych w porcie Port-au-Prince.

Reklama
Reklama

Na Morzu Czerwonym i w zatoce Adenu, pozbyto się piratów w ramach unijnej operacji Atalanta, statki powiadamiają o zbliżaniu się podejrzanych łodzi na wysokości Jemenu, w cieśninie Bab-el-Mandeb i u ujścia morza, natomiast są nadal możliwe przypadki rozboju na wodach Somalii.

W Azji nastąpił spadek do 86 incydentów z 96, ale w związku z ostrzejszą kontrolą broni palnej napastnicy mają częściej białą broń. W pobliżu Singapuru stwierdzono 51 przypadków rozboju. napastnicy było bardzo uzbrojeni i brutalni mimo zwiększenia patroli przez władze Singapuru, Malezji i Indonezji. Od kilku lat Cieśnina Malakka przestała być strefą ryzyka — odnotował MICA Center.

MICA Center ocenia, że złożyło się na ten spadek wiele czynników — ludzkie, środowiska, polityczne, bezpieczeństwa — ale trudno określić ich poszczególny wpływ. Zła pogoda latem i na początku jesieni może częściowo tłumaczyć mniejszą liczbę napadów, ale „raczej jest wynikiem uświadomienia sobie problemu przez zainteresowanych, którzy podejmują konkretne działania”.

Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Transport
Linie lotnicze liczą zyski. Rynek europejski w rozkwicie
Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama