Osama Rabieh zapowiedział w wywiadzie dla stacji Arabiya TV, że planowana od lutego podwyżka stawek o 6 proc. za korzystanie z kanału zwiększy przychody o 400 mln dolarów rocznie. SCA zapowiedział tę podwyżkę w listopadzie. Ma dotyczyć wszystkich jednostek poza wycieczkowcami i gazowcami LNG. Gdy ogłaszano nową strategię, brano pod uwagę globalne warunki gospodarcze i zapewnienie przez ten szlak usług w zakresie nawigacji konkurencyjnych dla szlaków zastępczych - dodał Rabieh w relacji portalu gCaptain. Jednocześnie zostaną wprowadzone zachęty finansowe dla statków spełniających normy ochrony środowiska.
Admirał poinformował, że w 2021 r. z kanału skorzystało 20 649 statków, o 10 proc. więcej niż w 2020 r., gdy było ich 18 830. Przychody zarządu wyniosły 6,3 mld dolarów. zwiększyły się o 12,8 proc. wobec 2020 r. (5,6 mld), były też największe w historii tego szlaku wodnego - podał Al Mayadeen, panarabski kanał tv satelitarnej z centralą w Bejrucie.
Ponadto strefa ekonomiczna Kanału Sueskiego rozważa wprowadzenie większych zachęt finansowych dla inwestorów, 15 różnych sektorów zostało już otwarte dla potencjalnych kandydatów - powiedział w CNBC Arabia prezes SCA, Yahya Zaki. Władze tej strefy wydały dotąd na infrastrukturę 10 mld dolarów - podał portal Arab News.
Przez kanał łączący Morze Czerwone ze Śródziemnym przepływa rocznie ok. 10 proc. światowego handlu i 7 proc. transportów ropy. Doskonałe przychody osiągnięto mimo różnych problemów odczuwanych przez światową żeglugę z powodu 2 lat pandemii. Kanał był zamknięty w marcu przez 6 dni, bo kontenerowiec „Ever Given” pod flagą panamską utknął w pojedynczym torze wodnym.