Była to reakcja na protest IATA przeciwko podnoszeniu opłat lotniskowych w europejskich portach, w tym na warszawskim Lotnisku im. Chopina. - Bezzasadne jest zarzucanie lotniskom, że podnoszenie opłat utrudni wysiłki w odbudowie ruchu lotniczego - uważa Luis Felipe de Oliveira. Przypomniał również, że ponad 70 proc. członków ACI World wspierało swoich partnerów lotniczych podczas pandemii. - Bo tak trzeba było wówczas postępować - powiedział.

IATA nie po raz pierwszy atakuje lotniska i firmy na nich działające za podnoszenie opłat. W październiku 2021 zrzeszenie podało, że wzrost opłat od dostawców usług lotniskowych i żeglugi powietrznej wyniosły już 2,3 miliarda dolarów, a dalsze podwyżki mogą być „dziesięciokrotnie wyższe”, jeśli złożone już propozycje zostaną uwzględnione.

Czytaj więcej

Prezes IATA: Dla niektórych linii lotniczych kryzys się jeszcze nie skończył

Natomiast ACI World wskazuje, że średnie światowe przychody z opłat w przeliczeniu na pasażera nie wzrosły, ale wręcz realnie spadły o około 20 proc. w latach 2014-2019 i to pomimo wzrostu nakładów inwestycyjnych (CAPEX) w tym okresie. Zdaniem ACI wpływ opłat lotniskowych na pasażerów jest „bardzo mały lub znikomy” i stanowi około 5 proc. kosztów linii lotniczych. ACI dodaje również, że z opłat od linii lotniczych pochodzi 24 proc. przychodów portu lotniczego.

ACI World wskazuje również, że lotniska muszą nieustannie inwestować. Organizacja wyliczyła, że globalnie do roku 2040 r. niezbędne wydatki inwestycje sięgną 2,4 biliona dolarów. - To, dlatego porty lotnicze muszą być w stanie ustalać opłaty o charakterze komercyjnym. Tam, gdzie istnieje nadmierne zapotrzebowanie na przepustowość portu lotniczego, a rozbudowa jest trudna, opłaty lotniskowe powinny odgrywać kluczową rolę w sygnalizowaniu, które linie lotnicze najlepiej wykorzystałyby ograniczoną przepustowość - powiedział de Oliveira. Jego zdaniem podwyższanie opłat wskazuje na problemy z niewystarczającą infrastrukturą, zaś opłaty są rodzajem testu czy rynek jest skłonny zapłacić za rozbudowę mocy.

Czytaj więcej

W 2023 roku na niebie będzie lepiej

- Z drugiej strony, gdy przepustowość portów lotniczych jest niewykorzystana, opłaty lotniskowe odgrywają rolę w dostarczaniu zachęt do nowych usług, zwłaszcza zwiększenia połączeń regionalnych, a tym samym maksymalizacji ekonomicznych i społecznych korzyści płynących z transportu lotniczego - uważa szef ACI World.

Zdaniem ACI potrzebne jest nowe podejście do opłat lotniskowych i regulacji, a najważniejsze jest by służyły one interesom podróżujących społeczeństw i społeczności lokalnych.

W opisie przyszłej polityki dotyczącej opłat ACI zaleca rozważenie opłat lotniskowych ściśle opartych na kosztach. „Głównym celem opłat powinno być skupienie się na potrzebach rynku i sygnałach dotyczących efektywnego wykorzystania infrastruktury” - czytamy w raporcie ACI. Jego autorzy sugerują, że w sytuacji, kiedy zmienia się krajobraz konkurencyjny, najlepszym rozwiązaniem byłoby zawarcie umów handlowych między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

W raporcie stwierdzono również, że wszelkie rozważania dotyczące regulowania opłat lotniskowych powinny podlegać analizie kosztów i korzyści. W przypadkach, w których porozumienia handlowe między portami lotniczymi a liniami lotniczymi nie ograniczą w zadowalający sposób opłat lotniskowych, należy zastosować „lekkie” przepisy.

„Każda zastosowana regulacja powinna dążyć do wspierania ewolucji sił konkurencyjnych i zachęcać graczy rynkowych do samodzielnego rozwiązania” – czytamy w raporcie.

Czytaj więcej

Wyższe opłaty na Lotnisku Chopina. IATA protestuje

W przypadku Lotniska Chopina nie wiadomo jeszcze ostatecznie jakiej wysokości będą podwyżki. Natomiast wśród przewoźników emocje budziły nie tylko podwyżki, ale i zniżki, jakie PPL zamierzał wprowadzić na trasach strategicznych, za które uznano Addis Abebę, Bangkok, Bilbao, Bombaj, Hanoi, Kair, Manchester, San Francisco, Tuluzę oraz Waszyngton i Waszyngtonu.