Aktualizacja: 17.11.2021 21:00 Publikacja: 17.11.2021 21:00
Foto: Shutterstock
Branża współdzielonych hulajnóg wyraźnie odbiła i – po ubiegłorocznym, pandemicznym dołku – sięga historycznych poziomów. W sumie nad Wisłą działa już ponad 46 tys. jednośladów w 60 miejscowościach, a to absolutny rekord w ledwie trzyletniej historii tej branży w naszym kraju.
Eksperci wskazują, że tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy liczba przejazdów hulajnogami wzrosła tu czterokrotnie. A warto zaznaczyć, że wedle szacunków operatorów kilkanaście procent użytkowników takich elektrycznych jednośladów na minuty pożycza je jako alternatywę dla własnego samochodu.
PKP Intercity kupuje nowe i modernizuje już posiadane składy, by odciągnąć podróżnych od samochodów. Jednak dla poprawienia atrakcyjności kolei konieczne jest przyspieszenie modernizacji infrastruktury.
Żarty się skończyły. Dania zaostrza kontrole starych tankowców przewożących rosyjską ropę naftową przez swoje cieśniny, bez wymaganych prawem ubezpieczeń i po cenach łamiących sankcje. Kto kontroli nie przejdzie, zostanie zawrócony do macierzystego portu. Kreml już grozi Danii.
Armatorzy z 21 krajów, spośród 35, które nałożyły sankcje na Rosję, sprzedali Putinowi stare tankowce za ponad 6 mld dolarów. To one transportują rosyjską ropę z ominięciem sankcji, czym wspomagają wojenną kasę Kremla. Najwięcej pieniędzy zarobili na rosyjskiej flocie cieni Grecy.
Zazwyczaj na lotniskach, podczas kontroli bezpieczeństwa konfiskowane są butelki wody, tubki żelu pod prysznic i słoiczki kremów do twarzy. Ale funkcjonariusze ochrony na lotnisku Incheon w Korei Południowej są zajęci konfiskatą innego zakazanego produktu: kimchi, mikstury z solonych i fermentowanych warzyw, która jest podstawą prawdziwego koreańskiego posiłku.
W nowej edycji programu dopłat do samochodów elektrycznych maksymalna wysokość wsparcia wynosi 40 tys. zł., cena auta nie może przekroczyć 225 tys. zł netto. Krąg beneficjentów ograniczono do osób fizycznych.
Madryt jest drugą stolicą europejską po Paryżu, która zakazała wypożyczania elektrycznych hulajnóg. Nowe regulacje będą obowiązywać od października - zapowiada burmistrz José Luis Martínez-Almeida.
Rośnie liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych – wynika z policyjnych statystyk. Do końca lipca 2024 r. odnotowano 420 takich zdarzeń, rok wcześniej (w tym samym okresie) było ich 293.
Hulajnogą elektryczną można jechać jezdnią, po której auta jeździć mogą nie szybciej niż 30 km/h, i gdy brakuje drogi dla rowerów, dla pieszych i rowerów oraz pasa dla rowerów - przypomina Agnieszka Światłoń, adwokatka przy Krakowskiej Izbie Adwokackiej.
Operatorzy elektrycznych hulajnóg nie muszą uzyskiwać zezwoleń od gmin, by uruchomić wypożyczalnię.
Branża współdzielonej mikromobilności w Polsce kwitnie. Flota e-hulajnóg przebiła już pułap 100 tys. pojazdów. Boom trwa, a jak ustaliła „Rzeczpospolita” – do gry chce wejść Traficar.
Władze dzielnicy Praha 1, obejmującej historyczne centrum stolicy Czech, mają dosyć elektrycznych hulajnóg blokujących chodniki i wprowadzają ograniczenia. Nie zakazują jednak jazdy.
Nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi elektryczne usuwane są z ulic największych polskich miast, najczęściej na koszt danego operatora.
Około 4 tysiące hulajnóg elektrycznych porzuconych w różnych miejscach Krakowa zostało już odprowadzonych lub odwiezionych do tzw. punktów mobilności. Spada też liczba zgłaszanych do usunięcia jednośladów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas