„Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty ” — czytamy w liście, jaki prezesi kilku polskich lotnisk, linie lotnicze oraz touroperatorzy wysłali do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury i budownictwa, Andrzeja Adamczyka.
W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych dla Lotniska Chopina w Warszawie i pozostałych certyfikowanych polskich portów lotniczych: pierwsza dla głównego portu lotniczego – Lotniska Chopina w Warszawie i druga dla pozostałych trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.
W przedłożonej propozycji zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat pobieranych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Lotniska Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.); dla lotnisk regionalnych z 791,12 zł dla roku 2021 do 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.) oraz trasowej z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).
„Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 ”— czytamy w liście branży lotniczej do premiera i ministra. Jednocześnie autorzy listu wskazują, że już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały lotniska regionalne?, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Autorzy listu wskazują również , że proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania z lotnisk regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.
Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo opodatkować pasażerów polskich portów regionalnych?” — pytają.