Nad sensownością budowy CPK i centralizacją ruchu lotniczego zastanawia się wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Wskazuje na znakomicie rozwijające się porty regionalne, które obsługują 60 procent ruchu lotniczego w kraju, i przewoźników niskokosztowych, którzy zajęli prawie 60 procent rynku. – CPK nie jest lotniskiem dla nich, gdyż będzie za drogie. Widać także zwrot LOT-u ku portom regionalnym, mam na myśli połączenia atlantyckie z Krakowa czy Rzeszowa i rejsy do Izraela – wymienia Furgalski.
CPK mógłby konkurować o pasażerów z innymi hubami, np. Frankfurtem czy Londynem, gdyby flota naszego narodowego przewoźnika była liczniejsza. – Z obecną nie jesteśmy w stanie zaproponować tak częstych połączeń do CPK jak wspomniany Frankfurt i Lufthansa dysponująca prawie 300 maszynami – przypomina Furgalski. Dodaje, że choć uchwała o CPK mówi o dużym rynku ukraińskim, jednak tam rozbudowywane są własne porty i lokalni przewoźnicy, a penetracja przez konkurencyjne linie hubowe jest już znaczna.
Branża kolejowa upomina się o swój udział w projekcie, do którego podchodzi ostrożnie. Prezes Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski stwierdza, że CPK to inspirujący pomysł, ale nie ma jeszcze analiz, studium wykonalności czy montażu finansowego. – To tylko idea, o której prawie nic nie wiemy – stwierdza Majewski.
Przyznaje, że z całą pewnością wiadomo tylko, że bez kolei CPK nie będzie funkcjonować. Codziennie trzeba będzie dowieźć sto kilkadziesiąt tysięcy ludzi, tymczasem autostrada A2 już dziś jest przepełniona. – Ministerstwo Infrastruktury planuje wybudowanie trzeciego pasa w pobliżu Warszawy, a ile pasów trzeba będzie jeszcze zbudować, gdy zostanie uruchomiony CPK? To droga donikąd, stąd kluczowa rola kolei. Dlatego CPK powinien być rozpatrywany łącznie z Kolejami Dużych Prędkości (KDP) – podkreśla Majewski.
Zaznacza, że drugi projekt ma studium wykonalności i ocenę ekonomiczną. Brakuje mu za to decyzji o skierowaniu do realizacji. Na dodatek KDP zostały wpisane przez KE do sieci TEN-T, mogą się zatem ubiegać o dofinansowanie z Brukseli. – Standardowo 85 procent, ale nawet jeśli nie aż tyle, to na pewno będą to duże pieniądze. Nic natomiast nie wiadomo o finansowaniu CPK poza tym, że Unia Europejska nie wesprze tego projektu – przekonuje Majewski.