Szybsze i wygodniejsze pociągi w PKP Intercity

Nowe wagony o podwyższonym komforcie wprowadza na tory PKP Intercity. Przewoźnik odebrał właśnie cztery z 60 wagonów typu Combo, które pojawią się na relacjach z największą frekwencją pasażerów.

Aktualizacja: 03.05.2021 16:40 Publikacja: 03.05.2021 15:55

Szybsze i wygodniejsze pociągi w PKP Intercity

Foto: materiały prasowe

To pierwsze takie wagony w Polsce. Mają lepiej wyciszone wnętrze, nowe wózki jezdne, przedziały rodzinne i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dla nich przystosowano toalety i specjalne przedziały.

Dostawcą jest konsorcjum bydgoskiej Pesy i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Wart prawie 208 mln zł kontrakt na modernizację 40 wagonów został podpisany w kwietniu 2018 r., ale w siedem miesięcy później został rozszerzony o dostawę kolejnych 20 pojazdów i wzrósł do wartości 310 mln zł. Odbiór wszystkich wagonów ma być zrealizowany do końca grudnia 2021 r.

Program wymiany taboru w PKP Intercity obejmuje nie tylko modernizację, ale także zakup nowych pojazdów. Spółka ma wkrótce ogłosić przetarg na dostawę 38 piętrowych składów wagonowych typu push-pull i 45 wielosystemowych lokomotyw. Koszt jednego składu miałby sięgnąć 115 mln zł. Prawdopodobnie część tej inwestycji miałaby zostać sfinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Przewoźnik rozpoczął także pierwsze testy elektrycznego pociągu Flirt wyprodukowanego dla Intercity przez Stadler Polska. Został dostarczony w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w sierpniu 2019 roku. Stadler Polska dostarczy przewoźnikowi 12 takich Flirtów i przez 15 lat będzie je utrzymywał.

Nowe pociągi Intercity będą jeździć szybciej. Piętrowe składy push-pull i wielosystemowe lokomotywy mają rozwijać prędkość 200 km/h. Dla takich szybkich pociągów ma być dostępnych więcej tras. Na razie do prędkości 200 km/h przygotowana jest linia z Warszawy do Gdańska i Centralna Magistrala Kolejowa (CMK). Według PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), do prędkości 200 km/h i wyższych przygotowywane są kolejne trasy: Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku oraz dalej do Ełku i granicy z Litwą, a także połączenie z południa na północ, od Inowrocławia do Bydgoszczy i dalej w kierunku Trójmiasta.

Jeszcze w tym roku zwiększy się liczba linii z prędkością 160 km/h: Warszawa – Lublin, Wrocław – Poznań i Katowice – Kraków. Później dojdą kolejne trasy: Warszawa – Radom, Poznań – Szczecin, Opole – Kędzierzyn Koźle oraz Warszawa – Biała Podlaska – Terespol.

To pierwsze takie wagony w Polsce. Mają lepiej wyciszone wnętrze, nowe wózki jezdne, przedziały rodzinne i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dla nich przystosowano toalety i specjalne przedziały.

Dostawcą jest konsorcjum bydgoskiej Pesy i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Wart prawie 208 mln zł kontrakt na modernizację 40 wagonów został podpisany w kwietniu 2018 r., ale w siedem miesięcy później został rozszerzony o dostawę kolejnych 20 pojazdów i wzrósł do wartości 310 mln zł. Odbiór wszystkich wagonów ma być zrealizowany do końca grudnia 2021 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił