Linię z Turynu do Lyonu pod Alpami superszybkich pociągów TAV (Treno Alta Velocita) popiera skrajnie prawicowa Liga, a zdecydowania przeciwny jest populistyczny Ruch 5 Gwiazd. Projekt realizuje spółka j.v. Włoch i Francji, Unia Europejska finansuje 40 proc. kosztów, Włochy 35, a Francja 25 proc.
Czytaj także: Linia TGV Lyon-Turyn znów zagrożona
Premier Giuseppe Conte oświadczył 7 marca, że niedawno uaktualnione prognozy ruchu na tej trasie uzasadniają zmianę długoterminowej rentowności tego przedsięwzięcia i w razie konieczności renegocjowania udziałów w jego finansowaniu.
"Dalsze spotkania przedstawicieli koalicji będą konieczne ze względu na to, że nie osiągnięto jeszcze ostatecznego porozumienia" - stwierdził premier w komunikacie po rozmowach do późnej nocy we środę przywódców Ligi i 5 Gwiazd. Mieli spotkać się w czwartek i rozmawiać aż do osiągnięcia porozumienia. Conte obiecał podjęcie przez rząd decyzji w piątek.
W mediach nasilają się spekulacje, że połączenie kolejowe przez Alpy doprowadzi ostatecznie do rozpadu koalicji - zauważa Reuter. Przystąpiono już do prac przy najbardziej ambitnej części projektu, wierceniu 58 km tunelu pod Alpami.