Swoją wizję przedstawiła wspólnie z Polityką Insight kancelaria Baker McKenzie.
Według naszych informacji spółka Centralny Port Komunikacyjny pokaże podczas EKG wstępny schemat portu lotniczego w ramach Programu CPK. Został w niej uwzględniony m.in. układ dróg startowych (dwóch w ramach etapu pierwszego na 45 mln pasażerów rocznie, a w ramach etapowania czterech w układzie docelowym). Zobaczymy też przewidywany układ dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskiego, cargo i general aviation), dróg wewnętrznych, stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim itd. Definicja portu lotniczego zostanie w przyszłości doprecyzowana na etapie masterplanu, ale 13 maja pierwszy raz będzie można zobaczyć, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać.
CPK. 1600 km nowych linii kolejowych poprowadzi do megalotniska
Autorzy raportu Polityki Insight i Baker McKenzie nie dyskutują z pomysłem budowy dużego lotniska w centralnej Polsce. Stwierdzają jednak, że skoro zatrudnienie w polskiej branży lotniczej znalazło 40,5 tys. ludzi, którzy wytworzyli 7,1 mld złotych wartości dodanej (dane z roku 2016), to lotnictwo jest ważną gałęzią polskiej gospodarki, a kraj ma potencjał, by dołączyć do grupy państw posiadających własny duży port przesiadkowy.
Atuty i realia
Budowa nowego lotniska nie jest zadaniem technicznie trudnym — uważają autorzy raportu. Ich zdaniem prawdziwym wyzwaniem jest natomiast budowa lotniskowego hubu, który zyska odpowiednie, co najmniej kontynentalne, znaczenie. A Polska, dzięki korzystnemu położeniu geograficznemu, ma szansę na przejęcie sporej części ruchu przesiadkowego między Europą i Ameryką Północną a Azją. Samą budowę CPK ułatwia też dostępność terenu pod inwestycję i istniejąca infrastruktura kolejowa i drogowa, którą można stosunkowo szybko rozbudować. Atutem jest też sytuacja LOT-u, największej i najszybciej rozwijającej się linii lotniczej w tej części Europy, naturalnego kandydata na głównego przewoźnika portu.