Przejazdy będą wyposażane w dodatkowe systemy ostrzegawcze. Wyeksploatowane urządzenia będą zastępowane nowoczesną sygnalizacją lub rogatkami uruchamiającymi się przed przejazdem pociągu. Na przejazdach zamontowana zostaną światła. Oprócz tego, na części skrzyżowań pojawią się nowoczesne urządzenia samoczynne.
Dzięki zamontowaniu dodatkowej sygnalizacji, maszyniści będą otrzymywali sygnały o stanie urządzeń. W przypadku ich uszkodzenia, maszynista, zgodnie z przepisami, ograniczy prędkość pociągu do 20 km/h i zachowa szczególną ostrożność. Modernizacja pozwoli również na szybszą jazdę pociągów na skrzyżowaniach drogi i toru, ponieważ wprowadzone zabezpieczenia będą odpowiadały wymaganemu poziomowi bezpieczeństwa przy rosnącej liczbie aut. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną także wyposażone w urządzenia do monitoringu i rejestracji.
Obecnie rozpoczyna się modernizacja przejazdów na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Prace będą prowadzone na 17 skrzyżowaniach dróg z torami. Obejmują m.in. 7 przejazdów na linii Olsztyn - Iława, 3 skrzyżowania pomiędzy Olsztynem a Działdowem oraz 3 w okolicach Ełku. Realizacja inwestycji w województwie pochłonie 17 mln zł.
Bezpieczeństwo ma być jednym z priorytetów działań PKP PLK. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, podziemnych przejść dla pieszych, tuneli drogowych oraz dodatkowych zabezpieczeń przejazdów kolejowych. W Polsce jest ich ponad 125 tys.
Poza działaniami technicznymi, podnoszącymi poziom bezpieczeństwa na przejazdach, spółka prowadzi kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!". Jej celem jest podnoszenie świadomości o zagrożeniach na przejazdach i terenach kolejowych. Według PLK, rocznie na przejazdach dochodzi do blisko 250 wypadków. Średnio ginie w nich 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Od stycznia do początku września w 134 wypadkach zginęło 30 osób, a 21 zostało ciężko rannych.