Reklama
Rozwiń

Przewoźnicy w gorszej sytuacji niż górnicy

Przewoźnicy stoją przed poważniejszym kryzysem niż górnictwo – ostrzega prezes organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński

Publikacja: 21.01.2015 05:06

Przewoźnicy w gorszej sytuacji niż górnicy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Rz: Skąd takie pesymistyczne określenie sytuacji?

Maciej Wroński: Chodzi o m.in. płacę minimalną w Niemczech, która uderza w polski transport. To jest największe zagrożenie dla polskiego transportu międzynarodowego, które całkowicie zostało zlekceważone przez polską administrację.

Przecież takie prawo wprowadzili Niemcy, a nie Polacy.

Tak, ale w ubiegłym roku ukończono prace nad Dyrektywą 67/2014 wprowadzającą przepisy wykonawcze w sprawie pracowników delegowanych. Polscy urzędnicy nie konsultowali z nami swojego stanowiska w tej sprawie, a rozwiązania podsuwane przez stare kraje Unii europejskiej nie zapaliły światełka alarmowego w ich głowach. W rezultacie uchwalono bubla, który natychmiast wykorzystali Niemcy, przyjmując w sierpniu ubiegłego roku ustawę o płacy minimalnej (MiLoG) będącą kalką tej dyrektywy. Dodatkowo ogłosili oni stosowanie ustawy MiLoG wobec zagranicznych przewoźników. Nasza administracja zadeklarowała podjęcie działań dopiero w połowie stycznia bieżącego roku, a przecież MiLoG obowiązuje od początku roku!

Jakie konsekwencje może to mieć dla naszej branży transportowej?

To może oznaczać upadłość wielu firm i utratę setek tysięcy miejsc pracy.

Przecież płaca minimalna obowiązuje wszystkie podmioty gospodarcze, których samochody przejeżdżają przez Niemcy, więc nie powinno to zmniejszyć konkurencyjności polskich przedsiębiorców na niemieckim rynku.

Po pierwsze, my nie mamy pieniędzy, aby wypłacać kierowcom 8,5 euro za godzinę.

Po drugie, musielibyśmy płacić więcej niż nasi zagraniczni koledzy. W zachodniej Europie nie ma obowiązku wypłacania kierowcom ryczałtów za nocleg ani diet. Nasz kierowca za podróż służbową po Niemczech dostaje dodatkowo do pensji co najmniej 49 euro na dobę. A przecież, przejeżdżając tranzytem przez Niemcy, często stawia stopę na tym terytorium jedynie w trakcie 45-minutowej przerwy w pracy. Dlatego mamy poczucie, iż ustawa MiLoG ma nas wyeliminować z międzynarodowych przewozów drogowych.

Jakie straty grożą polskim przewoźnikom?

Stracimy nie tylko rynek niemiecki, ale także zachodnioeuropejski, gdzie dzięki ciężkiej pracy wykonujemy 25 proc. przewozów. Straty mogą wynosić nawet do 16 mld zł. Skutki odczują też firmy pracujące na rzecz transportu oraz eksporterzy korzystający z naszych usług. Ten eksport wart jest rocznie około 76 mld euro.

W ostatniej dekadzie przewoźnicy samochodowi szybko się rozwijali. Teraz alarmują, że grozi im bankructwo. Skąd taki pesymizm?

Z lekceważenia problemów naszej branży przez rząd. Przykładem takiego lekceważenia są m.in. dyskryminacyjne działania rosyjskie wobec naszych przewoźników, na które od lat nie ma odpowiedzi ze strony polskich władz. Wkrótce utracimy rynek wschodni.

Kolejna sprawa to uchwała polskiego Sądu Najwyższego przyznająca kierowcom prawo do ryczałtów za nocleg za trzy lata wstecz, nawet gdy mieli wtedy zapewnione miejsce do spania. Dlatego pojawiły się roszczenia w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych na kierowcę. Łączna ich kwota może sięgać ponad 2 miliardy złotych. Skąd wziąć te pieniądze?!

I tu także nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu, pomimo obietnic składanych nam przez władze od sześciu miesięcy.

W wyniku zmiany interpretacji prawa i braku woli działania ze strony naszego rządu ważą się dziś losy kilku tysięcy przedsiębiorstw. Rząd administruje, a nie rządzi. Prawo nie jest spójne, a jego interpretacje zmieniają się zbyt często i to zawsze na niekorzyść przedsiębiorcy.

Transport
CPK szykuje drogi dojazdowe do nowego lotniska
Transport
Nowe miliardy na CPK. Co za nie powstanie?
Transport
BYD ma technologię bardzo szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Transport
Groźny incydent na lotnisku w Nowym Jorku. Samolot uderzył skrzydłem w pas startowy
Transport
Ukraińcy chcą wrócić do latania. Celują już w kwiecień 2025 roku
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Lotniczy salon w Dallas. Debiut śmigłowca H140
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń