Reklama

Przewoźnicy w gorszej sytuacji niż górnicy

Przewoźnicy stoją przed poważniejszym kryzysem niż górnictwo – ostrzega prezes organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński

Publikacja: 21.01.2015 05:06

Przewoźnicy w gorszej sytuacji niż górnicy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Rz: Skąd takie pesymistyczne określenie sytuacji?

Maciej Wroński: Chodzi o m.in. płacę minimalną w Niemczech, która uderza w polski transport. To jest największe zagrożenie dla polskiego transportu międzynarodowego, które całkowicie zostało zlekceważone przez polską administrację.

Przecież takie prawo wprowadzili Niemcy, a nie Polacy.

Tak, ale w ubiegłym roku ukończono prace nad Dyrektywą 67/2014 wprowadzającą przepisy wykonawcze w sprawie pracowników delegowanych. Polscy urzędnicy nie konsultowali z nami swojego stanowiska w tej sprawie, a rozwiązania podsuwane przez stare kraje Unii europejskiej nie zapaliły światełka alarmowego w ich głowach. W rezultacie uchwalono bubla, który natychmiast wykorzystali Niemcy, przyjmując w sierpniu ubiegłego roku ustawę o płacy minimalnej (MiLoG) będącą kalką tej dyrektywy. Dodatkowo ogłosili oni stosowanie ustawy MiLoG wobec zagranicznych przewoźników. Nasza administracja zadeklarowała podjęcie działań dopiero w połowie stycznia bieżącego roku, a przecież MiLoG obowiązuje od początku roku!

Jakie konsekwencje może to mieć dla naszej branży transportowej?

Reklama
Reklama

To może oznaczać upadłość wielu firm i utratę setek tysięcy miejsc pracy.

Przecież płaca minimalna obowiązuje wszystkie podmioty gospodarcze, których samochody przejeżdżają przez Niemcy, więc nie powinno to zmniejszyć konkurencyjności polskich przedsiębiorców na niemieckim rynku.

Po pierwsze, my nie mamy pieniędzy, aby wypłacać kierowcom 8,5 euro za godzinę.

Po drugie, musielibyśmy płacić więcej niż nasi zagraniczni koledzy. W zachodniej Europie nie ma obowiązku wypłacania kierowcom ryczałtów za nocleg ani diet. Nasz kierowca za podróż służbową po Niemczech dostaje dodatkowo do pensji co najmniej 49 euro na dobę. A przecież, przejeżdżając tranzytem przez Niemcy, często stawia stopę na tym terytorium jedynie w trakcie 45-minutowej przerwy w pracy. Dlatego mamy poczucie, iż ustawa MiLoG ma nas wyeliminować z międzynarodowych przewozów drogowych.

Jakie straty grożą polskim przewoźnikom?

Stracimy nie tylko rynek niemiecki, ale także zachodnioeuropejski, gdzie dzięki ciężkiej pracy wykonujemy 25 proc. przewozów. Straty mogą wynosić nawet do 16 mld zł. Skutki odczują też firmy pracujące na rzecz transportu oraz eksporterzy korzystający z naszych usług. Ten eksport wart jest rocznie około 76 mld euro.

Reklama
Reklama

W ostatniej dekadzie przewoźnicy samochodowi szybko się rozwijali. Teraz alarmują, że grozi im bankructwo. Skąd taki pesymizm?

Z lekceważenia problemów naszej branży przez rząd. Przykładem takiego lekceważenia są m.in. dyskryminacyjne działania rosyjskie wobec naszych przewoźników, na które od lat nie ma odpowiedzi ze strony polskich władz. Wkrótce utracimy rynek wschodni.

Kolejna sprawa to uchwała polskiego Sądu Najwyższego przyznająca kierowcom prawo do ryczałtów za nocleg za trzy lata wstecz, nawet gdy mieli wtedy zapewnione miejsce do spania. Dlatego pojawiły się roszczenia w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych na kierowcę. Łączna ich kwota może sięgać ponad 2 miliardy złotych. Skąd wziąć te pieniądze?!

I tu także nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu, pomimo obietnic składanych nam przez władze od sześciu miesięcy.

W wyniku zmiany interpretacji prawa i braku woli działania ze strony naszego rządu ważą się dziś losy kilku tysięcy przedsiębiorstw. Rząd administruje, a nie rządzi. Prawo nie jest spójne, a jego interpretacje zmieniają się zbyt często i to zawsze na niekorzyść przedsiębiorcy.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama