Chodzi o wyjątkowo zatłoczony fragment „zakopianki", na którym przez cały rok tworzą się w weekendy korki. W ogłoszonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przetargach na dwa z trzech odcinków, na jakie podzielono trasę z Lubnia do Rabki-Zdroju, ustawiła się kolejka 48 firm. Chcą budować odcinki Lubień – Naprawa i Skomielna Biała – Chabówka. A to nie wszystko, bo GDDKiA czeka jeszcze na zgłoszenia do trzeciego odcinka. Ten ostatni to fragment Naprawa – Skomielna Biała: będzie szczególnie trudny, bo choć liczy zaledwie 3 kilometry, jego częścią będzie blisko 2-kilometowej długości dwukomorowy tunel pod Małym Luboniem. Termin składania ofert mija w 19 lutego.
Do każdego z przetargów ma być dopuszczonych maksymalnie po 20 firm. Przy wyborze najkorzystniejszych ofert będzie brana pod uwagę w 90 proc. proponowana cena, natomiast po 5 proc. składowych oceny stanowić będą długość gwarancji na wykonane prace oraz termin zakończenia inwestycji.
Budowa ekspresówki będzie dla przyszłych wykonawców prawdziwym wyzwaniem. Z uwagi na wymogi związane z ochroną środowiska wymaga poprowadzenia znacznej części trasy w specjalny sposób. By dostosować ją do warunków terenowych, blisko 8 kilometrów drogi głównej zostanie poprowadzonych po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Tunel ma być drążony w skale. Odległość pomiędzy jego dnem a szczytem Małego Lubonia wyniesie przeszło 100 metrów. Będzie wyposażony w awaryjne przejścia pomiędzy komorami.
Jak informuje GDDKiA, oprócz tunelu zaprojektowano 38 obiektów mostowych, w tym 10 mostów na ciekach wodnych, ponadto wiadukty oraz łącznice. Wykonawcy inwestycji zbudują dwa węzły drogowe: „Skomielna" i „Zabornia", a także trzy Miejsca Obsługi Podróżnych. Te ostatnie znajdą się w miejscowościach Lubień, Krzeczów oraz Zbójecka Góra. W ramach kontraktów powstanie także 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny. Najdłuższy wiadukt będzie miał około 992 metry długości.
Cała inwestycja – 17,7 kilometra trasy z przeszło 2-kilometrowym tunelem będzie bardzo kosztowna - może kosztować przeszło 3,6 miliarda złotych. Dwa odcinki - Lubień – Naprawa i Skomielna Biała – Chabówka mają być gotowe w 2017 roku. Ale odcinek z tunelem będzie powstawał dłużej – do 2021 roku. W tym czasie drogami powiatowymi zostaną poprowadzone objazdy.