Do końca czerwca firma z Bolechowa pod Poznaniem ma zrealizować całe zamówienie – 10 sztuk. W rezultacie Warszawa będzie trzecim miastem, które zdecydowało się na wprowadzenie do eksploatacji elektrycznych autobusów: wcześniej zrobiły to Ostrołęka i Jaworzno, które zdecydowały się odpowiednio: na 2 pojazdy 9-metrowe i jeden 12-metrowy. Ostrołęka ma odebrać swój autobus już w najbliższych tygodniach.

W pierwszym Solarisie Urbino 12 electric – taki model trafi na stołeczne ulice – właśnie montowana jest podłoga i osie. Wkrótce karoseria trafi do lakierowania. - W przypadku pozostałych pojazdów budowane są szkielety, które dopiero trafią do głównego zakładu w Bolechowie – powiedział "Rzeczpospolitej" Marcin Napierała z Solaris Bus & Coach.

Solarisy Urbino electric będą ciche i ekologiczne. Zostaną wyposażone w baterie o pojemności ponad 200 kWh i silniki o mocy 160 kW. Ładowanie baterii będzie odbywać się przy wykorzystaniu metody plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. Konstrukcja pojazdów zostanie tak przygotowana, aby w przyszłości doładowywanie baterii odbyło się poprzez system szybkiego ładowania dachowego. Pasażerowie elektrycznych Solarisów będą mogli korzystać z wszystkich udogodnień, z jakich korzystają w obecnie używanych przez Miejskie Zakłady Autobusowe pojazdów: klimatyzacji, monitoringu, a także rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej. Ale to nie wszystko: w pojazdach będzie także działał internet. - W pierwszej kolejności skierujemy elektryczne Solarisy do obsługi reprezentacyjnego Traktu Królewskiego – zapowiedział prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, Jan Kuźmiński.

Do roku 2016 w taborze warszawskich MZA będzie co najmniej 30 autobusów elektrycznych. Ich bazą docelową stanie się przebudowana zajezdnia Redutowa.

Autobusy elektryczne i hybrydowe mają w publicznym transporcie nabierać coraz większego znaczenia Według analiz Frost & Sullivan, do 2020 roku sprzedaż takich pojazdów wzrośnie o przeszło jedną piątą, a zamówienia ze strony transportu miejskiego mają sięgnąć poziomu 42 tys. sztuk. Ekologiczny transport miejski wspiera także projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych: zakłada on wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną. - Hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej – uważa Frost & Sullivan.