- Pomimo wezwań do podjęcia działań naprawczych firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem – tłumaczy należąca do PKP spółka Polskie Linie Kolejowe, która zarządza siecią kolejową. Takich wezwań miało być kilkadziesiąt. Umowa, którą zawarto z FCC Construccion dwa lata temu, zakładała zakończenie inwestycji do połowy 2015 roku. Tymczasem okazuje się, że obecny stan zaawansowania prac nie przekracza nawet jednej trzeciej. W rezultacie na terminowe zakończenie przedsięwzięcia nie ma już szans.

Według PLK, jest już gotowy plan naprawczy dla inwestycji. Została ona podzielona na trzy odrębne zadania. Dla każdego z nich zostanie ogłoszony osobny przetarg, by – jak twierdzi spółka – zrealizować maksymalny zakres prac do końca obecnego roku. W ramach inwestycji budowane są nowe tory, nowe wiadukty, wymieniana jest także sieć trakcyjna. Przebudowa obejmie kilka stacji kolejowych i przystanków. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi na tym odcinku będą mogły jechać z prędkością 160 kilometrów na godzinę.

E59 to strategiczna linia kolejowa i zarazem międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Jest to najkrótsze i najdogodniejsze połączenie kolejowe Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Linia objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych" (AGC), stanowi zarazem fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław oraz Międzylesie.

Modernizacja linii współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Według PLK, problemy z terminowością oddania do ruchu zmodernizowanego odcinka Poznań – Czempiń nie zagrożą wykorzystaniu przez Polskę środków pomocowych UE. – Na bieżąco informujemy instytucje zarządzające programami unijnymi o prowadzonych działaniach mających na celu prawidłową realizację projektów inwestycyjnych – informuje spółka.