Reklama
Rozwiń

Manchester chce gonić Heathrow i Gatwick

Właściciele lotniska w Manchesterze planują zainwestowanie w ciągu 10 lat miliarda funtów w unowocześnienie portu, aby mógł konkurować z Heathrow.

Aktualizacja: 02.06.2015 17:25 Publikacja: 02.06.2015 17:14

Londyńskie lotnisko pracuje już z pełną mocą i rywalizuje z Gatwick o poparcie planów rozbudowy przez rządową komisję, która ma tego lata opublikować swój raport z zaleceniami. Gdy oba londyńskie lotniska wyczekiwały od 3 lat werdyktu komisji, w tym czasie lotnisko w północno-zachodniej Anglii rozbudowywało swe trasy międzykontynentalne, dając możliwość podróżowania mieszkańcom pobliskich regionów bez konieczności tranzytu przez Londyn.

- W ciągu najbliższych 10 lat lotnisko będzie rozwijać się jako globalne wrota w przyjazdach do W. Brytanii - stwierdził prezes Manchester Airport Group (MAG), Charlie Cornish. MAG składa się z lotnisk w Manchesterze i Stansted, grupa należy do australijskiego funduszu emerytalnego i kilku rad regionalnych wokół Manchesteru.

W razie uzyskania rządowego poparcia, budowa nowego pasa w południowo-wschodniej części Anglii nie zakończy się wcześniej jak w połowie następnej dekady, co innym lotniskom stworzy szansę zwiększania liczby połączeń wraz ze wzrostem popytu na transport lotniczy.

Lotnisko w Manchesterze zwiększyło w ostatnim roku finansowym odprawę podróżnych o 6 proc. i zakłada dalszy wzrost o 5 proc. w latach 2015-16. Program inwestycyjny miliarda funtów zapewni mu większą przepustowość lotów i podróżnych.

Ekspansja lotniska jest także zgodna ze staraniami ministra finansów George Osborne zmierzającymi do usprawnienia połączeń drogowo-kolejowych między miastami z północy Anglii, Manchesterem, Liverpoolem i Leeds dla stworzenia zespołu miejskiego o wielkości i zasobach umożliwiających konkurowanie z Londynem.

- Wszystkie prace badawcze, jakie przeprowadziliśmy wskazują, że pasażerowie szukają idealnych rozwiązań z lokalnego lotniska - dodał Cornish. Lotnisko przyciągnęło więcej połączeń dalekiego zasięgu, z USA i Bliskim Wschodem, bo przewoźnicy znad Zatoki zwiększyli w ostatnich latach moce przewozowe.

Inwestycje wynikające z ulepszonych przepływów gotówkowych i z dodatkowych długów, zostaną użyte na rozbudowę budynku głównego terminala i unowocześnienie drugiego.

Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS