Finansowe wsparcie tych projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) warte jest przeszło 8 miliardów złotych. Wnioski złożone przez GDDKiA uzyskały pozytywną ocenę 22 października. W ten sposób GDDKiA stała się pierwszym beneficjentem unijnych środków w ramach POIŚ 2014-2020. W sumie inwestycje drogowe otrzymają wsparcie w wysokości blisko 10 miliardów euro.

Zaraz po podpisaniu umów rozpoczęto składanie wniosków o refundację wydatków na realizację inwestycji drogowych. Łączna kwota wydatków kwalifikowanych, które zostaną zadeklarowane do końca tego roku, to ok. 2 mld złotych. Szacuje się, że pozwoli to zasilić Krajowy Fundusz Drogowy kwotą ponad 1,5 mld złotych.

Cały program budowy dróg realizowany w ramach nowej perspektywy wart jest 107 miliardów złotych. Zakłada powstanie imponującej jak na polskie warunki liczby 3900 kilometrów nowych dróg oraz 57 obwodnic. Na razie jednak inwestycje zwolniły: obecny rok pod względem liczby kilometrów oddanych tras jest bardzo słaby. W sumie będzie to zaledwie 57 kilometrów.

Dopiero w kolejnych latach finalizowanie inwestycji przyspieszy. W przyszłym roku w miesiącach wakacyjnych ma być oddany fragment autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem. Będzie kluczowy dla przyspieszenia ruchu na kierunku północ-południe, gdyż pozwoli ominąć zatłoczoną Łódź. Dziś przejazd przez miasto zajmuje do półtorej godziny, natomiast po włączeniu odcinka do ruchu skróci się do około kwadransa. Wydłuży się także autostrada A4 po stronie wschodniej, pomiędzy Rzeszowem a granicą państwa.

Sporo kluczowych fragmentów będzie gotowych za dwa lata. To m.in. fragmenty krajowej „siódemki" pomiędzy Warszawą a Krakowem oraz tej trasy na odcinku północnym, na wysokości Olsztyna. W końcu 2017 roku wydłuży się droga ekspresowa S5, kilka miesięcy wcześniej – S17 w rejonie Rzeszowa oraz S8 na trzech fragmentach pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. W roku 2018 samochody pojadą po nowych fragmentach ekspresówki S3.