Reklama

USA: kroczek w kierunku pociągu maglev

Stany Zjednoczone zrobiły pierwszy krok w kierunku budowy linii dla pociągów magnetycznych, która docelowo połączyłaby miasta Wschodniego Wybrzeża.

Publikacja: 10.11.2015 14:35

USA: kroczek w kierunku pociągu maglev

Foto: 123RF

Federal Railroad Administration (FRA) przyznała 27,8 miliona dolarów na zbadanie kosztów planowania i inwestycji.

Na razie studium ma dotyczyć krótkiego, zaledwie 70-kilometrowego odcinka między Waszyngtonem a Baltimore. Jak poinformował gubernator Maryland Larry Hogan pieniądze na ten projekt przelano już do stanowej kasy.

Pociągi magnetyczne (ang. maglev – od magnetic levitation czyli lewitacji magnetycznej) wykorzystują technologię unoszenia elektrodynamicznego, dzięki czemu wagony unosząc się nad torami mogą osiągać prędkość przekraczającą 500 kilometrów na godzinę. Uwzględniając proces przyspieszania i hamowania pociąg magnetyczny przemierzałby odległość z Waszyngtonu do Baltimore w zaledwie 15 minut. Obecnie szybki pociąg Acela potrzebuje na to 40 minut.

Przyznanie funduszy na badania to dopiero pierwszy krok ku realizacji projektu promowanego przez prywatną organizację The Northeast Maglev (TNEM) oraz grupę biznesową Baltimore-Washington Rapid Rail. Docelowo miałaby powstać kolej magnetyczna biegnąca z Waszyngtonu do Nowego Jorku przez Baltimore, Wilmington i Filadelfię. Uwzględniając postoje we wszystkich miejscowościach pociąg pokonywałby cała trasę w niecałe dwie godziny, o ponad godzinę krócej, niż obecny szybki pociąg Acela, łączący miasta Wschodniego Wybrzeża.

Sceptyczne media studzą jednak entuzjazm. Koszt pierwszego odcinka projektu Waszyngton Baltimore szacowany jest na 10 miliardów dolarów. Przyznane przez administrację pieniądze stanowią niewielki ułamek tej kwoty.

Reklama
Reklama

Budowa kolei wielkich prędkości nigdy nie cieszyła się w USA dużym zainteresowaniem, a pociąg Acela, który może rozwijać prędkość do 230 km/h zwykle nie przemieszcza się szybciej niż 100 km/h. Jeszcze w 2011 roku wiceprezydent Joe Biden deklarował, że Stany Zjednoczone w ciągu najbliższych sześciu lat zainwestują 53 miliardy dolarów w szybką kolej. Wydatki na ten cel zostały jednak wycięte z budżetu przez republikanów, którzy nie są entuzjastami inwestowania w infrastrukturę stanów zdominowanych przez elektorat Partii Demokratycznej. Przełomem może być tu jednak deklaracja Japonii, która w kwietniu br zadeklarowała sfinansowanie połowy kosztów inwestycji oraz przekazanie nieodpłatnie Amerykanom licencji na budowę pociągów magnetycznych.

Tomasz Deptuła (Nowy Jork)

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama