ANA zamówi trzy A380

Japońska linia lotnicza ANA zamówi trzy samoloty A380 o wartości ok. 150 mld jenów (1,14 mld euro) — podał dziennik „Nikkei".

Publikacja: 03.01.2016 09:23

Transport Pierwsze superjumbo Japończyków Japońska linia lotnicza ANA zamówi trzy samoloty A380 o wartości ok. 150 mld jenów (1,14 mld euro) — podał dziennik „Nikkei"

Samoloty zaczną latać od roku finansowego 2017/18 zwłaszcza na Hawaje, popularny kierunek wypoczynkowy Japończyków. All Nippon Airways jest pierwszym japońskim przewodnikiem, który będzie mieć superjumbo w swej flocie — dodał dziennik zwykle dobrze poinformowany.

Zamówienie zostanie złożone oficjalnie w końcu stycznia, stanowi część większego planu strategicznego przewidującego odnowienie floty. Rzecznik ANA, Ryosei Nomura powiedział agencji Bloomberga, że „ustalamy obecnie następną średnioterminową strategię zarządzania i rozważamy różne opcje dotyczące samolotów". Zamówione trzy superjumbo wystarczą do obsługi jednego kierunku, a sukces tego połączenia moze doprowadzić do złożenia zamówień na następne.

Jest dużym sukcesem Airbusa, który miał ogromne problemy ze znalezieniem klientów na ten samolot, który kosztuje 428 mln dolarów i zabiera w trzech klasach 535 pasażerów, a w jednej ponad 800, ostatni kontrakt podpisał w lutym 2014. Linie lotnicze wolały mniejsze maszyny szerokokadłubowe, dwusilnikowe A350 i B777, B787.

Japonia ważnym rynkiem

Zamówienie z Japonii jest dodatkowym powodem do zadowolenia dla Europejczyków, bo tamten rynek był od dawna związany z Boeingiem. Od czasu rozpoczęcia akcji marketingowej w 2000 r. Airbus podkreślał, że Tokio będzie najważniejszym portem docelowym dla A380. Z tego samolotu na tej trasie korzystają Lufthansa, Air France i Emirates.

Airbus zdobył w 2013 r. pierwsze zamówienie w Japonii od Japan Airlines na 18 A350-900 i 13 większych A350-1000. Wcześniej tani przewoźnik Skymark chciał kupić sześć A380, ale w 2014 r. okazało się, że nie ma pieniędzy na płacenie kolejnych zaliczek i zbankrutował. ANA przejęła we nim 16,5 proc. i pilnuje realizacji planu sanacji tej linii.

— To doskonała pora na zwiększanie mocy przewozowych, bo ceny paliwa są tak niskie — uważa założyciel firmy doradczej w Dubaju Martin Consulting, Mark Martin.

— Koszty operacyjne wynoszą jedną czwartą tych sprzed 2 lat, więc można szybko odzyskać pieniądze zainwestowane w samolot. Martin nie sądzi jednak, by zyskanie ANA jako klienta zmieniło w istotny sposób losy A380. W listopadzie na salonie w Dubaju szef pionu sprzedaży w Airbusie, John Leahy ujawnił, że 2 klientów zastanawia się nad zamówieniem 10-12 i 20 superjumbo; na razie nie ujawnili się. Royal Air Maroc i Saudi Arabian Airlines też były zainteresowane, ale bez skutków dla producenta.

Największym klientem Airbusa jest Emirates, która zamówiła 140 superjumbo na 317 wszystkich zamówionych. Prezes Tim Clark oświadczył jednak w listopadzie w Dubaju, że nie kupi więcej tych maszyn, o ile Airbus nie zmieni w nich silników na oszczędniejsze. Europejczycy mieli zadecydować o tym do końca 2015 r., ale nie podjęli jeszcze decyzji.

Transport Pierwsze superjumbo Japończyków Japońska linia lotnicza ANA zamówi trzy samoloty A380 o wartości ok. 150 mld jenów (1,14 mld euro) — podał dziennik „Nikkei"

Samoloty zaczną latać od roku finansowego 2017/18 zwłaszcza na Hawaje, popularny kierunek wypoczynkowy Japończyków. All Nippon Airways jest pierwszym japońskim przewodnikiem, który będzie mieć superjumbo w swej flocie — dodał dziennik zwykle dobrze poinformowany.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił