Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg wart pół miliarda złotych. Prace obejmą 44 kilometry torów. Zaplanowano przebudowę 20 mostów i 3 wiaduktów, wymianę rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz zmodernizowanie przejazdów kolejowo-drogowych dla zwiększenia bezpieczeństwa. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2017 roku, natomiast ich zakończenie w 2020 roku.
Modernizacja trasy poprawi obsługę pasażerów. Przebudowane zostaną perony na stacjach (Myszków oraz Poraj) i przystankach (Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów i bezpieczniejsze dzięki antypoślizgowej nawierzchni. Podróżni otrzymają nowe wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, a monitoring zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.
Inwestycja pozwoli przyspieszyć pociągi. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 kilometrów na godzinę, a towarowe do 120 kilometrów na godzinę. Efektem tego będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę w kierunku Katowic oraz zdecydowana poprawa warunków do przewozu towarów.
- Zwiększamy tempo działań związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego. W listopadzie ogłosiliśmy już postępowania szacowane na ponad miliard złotych, a przetarg na remont trasy Częstochowa – Zawiercie za pół miliarda złotych, zwiększa tę pulę do półtora miliarda złotych – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. W ogłoszonym postepowaniu uwzględniono już lepsze warunki dla wykonawców.
Projekt poprawy stanu „Wiedenki" jest elementem Krajowego Programu Kolejowego. Szacowany koszt inwestycji to ponad 500 mln zł. Zadanie realizowane jest w formule „projektuj i buduj" i finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To już ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii nr 1 z Warszawy do Katowic. Do tej pory przeprowadzono prace warte 3 mld zł.