Zmalał popyt na samoloty ATR

Producent regionalnych samolotów turbośmigłowych ATR zmniejszył w 2016 r. dostawy o 9 proc. i uzyskał zamówienia na zaledwie 36 maszyn, najmniej od 2009 r., bo zbyt tanie paliwo nie przekonało klientów do ich kupowania.

Publikacja: 24.01.2017 16:19

Zmalał popyt na samoloty ATR

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Spółka o równych udziałach Airbusa i włoskiej Leonardo Finmeccanica odczuła też odraczanie odbioru przez niektórych klientów z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej, podobnie jak wielcy producenci. ATR dostarczył klientom 80 maszyn, a zakładał 88, po 76 sztukach w 2015 r. i rekordzie 160 w 2014 r.

- Popyt w lotnictwie wyraźnie zmalał, ale segment najmniejszych samolotów ma tendencję do najbardziej gwałtownej reakcji na wahania rynku — wyjaśnił dziennikarzom nowy (od listopada) prezes Christian Scherer. — Stabilizujemy produkcję na poziomie 80 sztuk, co jest właściwym poziomem dla naszej firmy na obecnym rynku turbopropów.

Portfel zamówień zmalał o 18 proc. do 212 sztuk, co oznacza niecałe trzy lata produkcji.

ATR, który przyznaje się do ponad jednej trzeciej rynku samolotów 50-90-miejscowych ogłosił rok temu, że zamierza wrócić w najbliższych latach do rytmu dostaw 100 sztuk rocznie. W 2016 r. obroty zmalały o 10 proc. do 1,8 mld dolarów (1,7 mld euro), co było jednak drugim wynikiem w ciągu 35 lat istnienia. Wraz ze wzrostem cen ropy powyżej 50 dolarów grupa liczy na poprawę popytu zwłaszcza w krajach mających za mało samolotów regionalnych. Pertzes Scherer spodziewa się zamówień z USA, gdzie ATR rozmawia z jednym przewoźnikiem i z Chin.

Kanadyjska pomoc dla Bombardiera

Christian Scherer jest zaniepokojony pomocą władz prowincji Quebec dla Bombardiera. Rywal otrzymał już w 2015 r. miliard dolarów i rozmawia z rządem federalnym w Ottawie o podobnej pomocy. ATR uważa, że pomoc Bombardierowi, aby nie zbankrutował z powodu opóźnień w programie samolotów CSeries na 110-130 miejsc może wywołać rykoszetem nierówne warunki w wojnie cenowej na rynku samolotów 70-80 miejscowych, na którym ma do czynienia z Q400.

- Od 2015 r. dostali miliard dolarów z Montrealu i negocjują drugi miliard z Ottawą. Uważam, że nie jest to żądna uczciwa konkurencja, zastanawiam się, co to dla nas znaczy i w jakim stopniu nam zagraża — stwierdził. -Mieliśmy do czynienia z nieracjonalną polityką cen i naprawie antyekonomiczną, niekoniecznie w naszym segmencie rynku, ale wyraźnie dotycząca CSeries i nie ma powodów sądzić, że to nie mogłoby powtórzyć się w przypadku Q400. Dla mnie to wypaczenie konkurencji — dodał.

Kilak tygodni wcześniej władze Brazylii mające Embraera, głównego rywala Bombardiera, zapowiedzialy zakwestionowanie w WTO w Genewie sumy 2,5 mld dolarów przyznanych Bombardierowi przez władze Quebecu, w tym 1,5 mld dolarów z publicznego funduszu emerytalnego

Spółka o równych udziałach Airbusa i włoskiej Leonardo Finmeccanica odczuła też odraczanie odbioru przez niektórych klientów z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej, podobnie jak wielcy producenci. ATR dostarczył klientom 80 maszyn, a zakładał 88, po 76 sztukach w 2015 r. i rekordzie 160 w 2014 r.

- Popyt w lotnictwie wyraźnie zmalał, ale segment najmniejszych samolotów ma tendencję do najbardziej gwałtownej reakcji na wahania rynku — wyjaśnił dziennikarzom nowy (od listopada) prezes Christian Scherer. — Stabilizujemy produkcję na poziomie 80 sztuk, co jest właściwym poziomem dla naszej firmy na obecnym rynku turbopropów.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach