Stołeczna spółka zamierza przygotować w trzy lata pierwszy na świecie wielosystemowy układ napędowy i zasilania z półprzewodników węglika krzemu (SiC) do elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli takich składów, jak Pesa Dart lub Newag Impuls. Pozwoli on zmniejszyć głośność pracy, zredukuje straty energii o połowę, zaś o 30 proc. masę i wielkość urządzeń stosowanych w pociągach do przetwarzania energii. – Zmniejszenie rozmiaru i masy urządzeń energoelektronicznych jest obecnie jednym z kluczowych wymagań stawianych przez zamawiających pojazdy trakcyjne. Ze względu na ograniczoną powierzchnię dachu jest to niezbędny warunek do tego, by móc na nim instalować nowe lub coraz bardziej rozbudowane systemy, np. wydajniejszą klimatyzację – tłumaczy dyrektor finansowy Medcom Paweł Choduń.
Tymczasem rosnące zapotrzebowanie na moc, choćby z powodu dodatkowych urządzeń (monitorów, systemów elektronicznych), zmusza konstruktorów do powiększania wielkości i masy urządzeń. Zdarza się, że zwiększone zużycie energii cięższego pociągu uniemożliwia jego homologację, albo zmusza do całkowitego jego przeprojektowania. Problem może rozwiązać technologia półprzewodników z węglika krzemu, która zastąpi powszechnie stosowane półprzewodniki krzemowe. – Producenci taboru już od kilku lat pytają o urządzenia w tej technologii – przyznaje dyrektor Medcom.
Obiecująca innowacja
– To nowość na rynku, przewidujemy, że sprawdzone rozwiązania będą gotowe do wdrożenia w pojazdach ok. roku 2020, ale śledzimy prace Medcom i z pewnością jesteśmy zainteresowani tym rozwiązaniem. Gdyby na jakimkolwiek etapie prac Medcom potrzebował naszego wsparcia jesteśmy do dyspozycji – zapewnia dyrektor Badań i Rozwoju Pesa Bydgoszcz Arkadiusz Sobkowiak.
Dzięki modułom SiC można uzyskać parametry nieosiągalne dla tradycyjnych półprzewodników krzemowych. – Węglik krzemu to technologia przyszłości i kolejny krok ewolucji technicznej w projektowaniu innowacyjnych urządzeń energoelektronicznych dla transportu publicznego, nie tylko dla kolei, ale także metra, tramwajów i autobusów elektrycznych – wyjaśnia dyrektor Medcom.
Medcom, który zatrudnia ponad ćwierć tysiąca osób, z tego jedną czwartą w dziale badawczo-rozwojowym, będzie pierwszym na świecie producentem, który zaoferuje układy napędowe wykorzystujące wyłącznie technologię węglików krzemu. – Napęd zostanie wykonany w pełnej technologii SiC. Oznacza to, że w SiC zbudowane zostaną zarówno tranzystory, jak i diody wykorzystywane w przekształtniku. Wielu producentów urządzeń pracuje natomiast nad rozwiązaniami hybrydowymi, w którym diody są co prawda wykonane w technologii SiC, ale tranzystory w dalszym ciągu bazują na krzemie – wyjaśnia Choduń.