Rusza sprzedaż Alitalii

Włoskie władze rozpoczęły procedurę znalezienia chętnego na Alitalię, aby uratować narodowego przewoźnika od likwidacji. Informuje o tym m.in. całokolumnowe ogłoszenie w „Financial Times”

Aktualizacja: 19.05.2017 17:06 Publikacja: 19.05.2017 16:19

Rusza sprzedaż Alitalii

Foto: Bloomberg

Dokument podpisany przez jej zarządców wyznaczonych przez rząd informuje, że oferty od indywidualnych firm albo konsorcjów należy złożyć do 5 czerwca; mogą dotyczyć kupna całej linii, jej restrukturyzacji, zakupu części aktywów albo jej umów.

Alitalia została objęta w kwietniu zarządem komisarycznym i ochroną przed wierzycielami drugi raz w ciągu niecałej dekady, po odrzuceniu przez załogę planu ratunkowego przedstawionego przed dyrekcję.

Rząd wykluczył ponowną nacjonalizację linii, kiedyś symbolu powojennego boomu gospodarczego, która od dawna zmaga się na krajowym rynku z tanimi konkurentami i szybkimi pociągami. Przewoźnik nie zainwestował dostatecznie w rozwijanie połączeń dalekiego zasięgu o wyższej marży, aby poprawić swą sytuację.

Rząd mianował 3 administratorów, którzy mają ocenić, czy linia nadaje się do restrukturyzacji czy do likwidacji, dostali 6 miesięcy na przedstawienie planu. Linia otrzymała ponadto krótkoterminową pożyczkę pomostową 600 mln euro na przetrwanie tej procedury.

Według stanu na 28 lutego, jej zadłużenie wynosiło ok. 3 mld euro, zobowiązania 2,3 mld, a aktywa miały wartość 921 mln. Administratorzy zbadają do lata bilans przewoźnika, obiecali opracować nowy plan przemysłowy do lipca. Już stwierdzili, że trzeba obniżyć koszty powyżej rynkowych leasingu, paliwa i serwisu, aby przyciągnąć kandydatów do kupna.

Lufthansa, Air France-KLM, Norwegian nie okazały zainteresowania Alitalią. Włoskie media wymieniały Qatar Airways jako jednego z niewielu potencjalnych chętnych, ale ten przewoźnik odmówił wypowiedzi.

Inwestorzy spoza Unii nie mogą posiadać więcej jak 49 proc. w europejskich liniach, co ogranicza swobodę inwestora w kierowaniu przewoźnikiem i zniechęca do kupowania. Włoski minister transportu Graziano Delrio stwierdzil w tym tygodniu, że to ograniczenie jest nierealistyczne, a rozmowy by je zmienić są na zaawansowanym etapie. Jest jednak mało prawdopodobne. by Unia zmieniła je na czas, aby pomóc Alitalii, która powinna dostać do października wiążące oferty, jak liczą jej administratorzy.

Dokument podpisany przez jej zarządców wyznaczonych przez rząd informuje, że oferty od indywidualnych firm albo konsorcjów należy złożyć do 5 czerwca; mogą dotyczyć kupna całej linii, jej restrukturyzacji, zakupu części aktywów albo jej umów.

Alitalia została objęta w kwietniu zarządem komisarycznym i ochroną przed wierzycielami drugi raz w ciągu niecałej dekady, po odrzuceniu przez załogę planu ratunkowego przedstawionego przed dyrekcję.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Transport
Polskie firmy apelują do Donalda Tuska: nie porzucajcie projektu CPK
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO