Bazylia uważa, że samoloty te otrzymały łącznie ok. 3 mld dolarów (2,55 mld euro) subwencji od władz federalnych, prowincji i lokalnych — poinformował MSZ. Kanadyjskie samoloty konkurują bezpośrednio z E195 produkowanymi przez Embraera.
- W opinii brazylijskiego rządu duże subwencje przyznane przez Kanadę Bombardierowi wyrządziły poważne szkody brazylijskiemu przemysłowi lotniczemu, bo kilka programów korzystało z subwencji zakazanych przez przepisy WTO — głosi komunika MSZ.
Brazylia dodała, że konsultacje z Kanadą nie doprowadziły do rozwiązania sporu, więc oczekuje, że jej wniosek o powołanie takiego panelu zostanie rozpatrzony na posiedzeniu organu rozjemczego WTO 29 września. Brazylia zarzuciła Kanadzie w skardze w lutym wypaczanie światowego przemysłu lotniczego subwencjami dla Bombardiera.
Konflikt między obu producentami samolotów regionalnych trwa od kilkudziesięciu lat, nawiązuje argumentami do jednej z największych wojen handlowych na świecie między Airbusem i Boeingiem również o subwencje.
Prowincja Quebec, w której znajduje się Bombardier zasiliła w 2016 r. program CSeries sumą miliarda dolarów, a największy w prowincji fundusz emerytalny zainwestował 1,5 mld w dział taboru szynowego. W 2016 r. Kanadyjczycy otrzymali od Delta Air Lines zamówienie na 75 samolotów CSeries o wartości 5,6 mld w cenach katalogowych, pokonując konkurencyjne E-Jety Embraera cenami niższymi od kosztów produkcji — twierdzi rząd w Brasilii.