Partnerstwo trzech w napędzie hybrydowym

Airbus, Rolls-Royce i Siemens postanowiły przystąpić do prac nad napędem hybrydowym samolotów cywilnych.

Publikacja: 28.11.2017 17:50

Partnerstwo trzech w napędzie hybrydowym

Foto: Bloomberg

Partnerstwo zakłada opracowanie w krótkim okresie pokazowego samolotu, w którym jeden z 4 silników odrzutowych zostanie zastąpiony elektrycznym o mocy 2 megawatów - poinformował Airbus.

- Pokazowy lot z hybrydowym napędem E-Fan X jest przewidziany w 2020 r., po pełnej serii testów na ziemi, planowanych tymczasowo na stanowisku testowym 146 BAe. Po wykazaniu dojrzałości tego systemu zostaną podjęte przygotowania do zastąpienia drugiego silnika odrzutowego elektrycznym - stwierdza komunikat.

W ramach tego partnerstwa Airbus zajmie się układem kontrolnym napędu hybrydowego, bateriami i zintegrowaniem go z systemem kierowania lotem, Siemens dostarczy silniki elektryczne o mocy 2 MW, elektroniczna jednostkę kontroli mocy, przetwornik mocy, transformator napięcia i system dystrybucji mocy, Rolls-Royce będzie odpowiadać za silnik turbinowy napędzający wał, generator o mocy 2 MW i elektronikę układu mocy; wspólnie z Airbusem zaadaptuje turbinę do obudowy, a z Siemensem silnik elektryczny.

- E-Fan X stanowi nowy istotny etap w naszym celu doprowadzenia w bliskiej przyszłości do elektrycznego lotu. Wyciągnięte przez nas wnioski z długiej historii napędu elektrycznego (Cri-Cri, e-Genius, E-Star, E-Fan 1,2) a także owoce współpracy z Siemensem utorują nam drogę do hybrydowego wąskokadłubowego samolotu cywilnego, który będzie bezpieczny, efektywny i oszczędny w kosztach - stwierdził we wspólnym komunikacie główny technolog Airbusa, Paul Eremenko.

Główny technolog w RR, Paul Stein stwierdził, że "E-Fan X pozwala nam korzystać z naszej wiedzy w zakresie elektryczności w zrewolucjonizowaniu lotów i wejść w lotnictwo trzeciej generacji. To fascynujący czas dla nas, bo postęp technologiczny doprowadzi do tego, że Rolls-Royce stworzy najpotężniejszy na świecie latający generator".

Jego odpowiednik w Siemensie, Roland Busch podkreślił, że „Siemens poruszał się z pełną prędkością z innowacjami w zasadniczych sferach technologii. W kwietniu 2016 otworzyliśmy nowy rozdział współpracy z Airbusem w zakresie mobilności elektrycznej. Pracując nad elektrycznym napędem samolotów tworzymy nowe perspektywy dla naszej firmy, także dla klientów i społeczeństwa. Partnerstwem w E-Fan X robimy następny krok, by zademonstrować tę technologię w powietrzu"

Partnerstwo zakłada opracowanie w krótkim okresie pokazowego samolotu, w którym jeden z 4 silników odrzutowych zostanie zastąpiony elektrycznym o mocy 2 megawatów - poinformował Airbus.

- Pokazowy lot z hybrydowym napędem E-Fan X jest przewidziany w 2020 r., po pełnej serii testów na ziemi, planowanych tymczasowo na stanowisku testowym 146 BAe. Po wykazaniu dojrzałości tego systemu zostaną podjęte przygotowania do zastąpienia drugiego silnika odrzutowego elektrycznym - stwierdza komunikat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił