Samotnik pod gołym niebem

Teatr Polski rozpoczyna realizację imponującego planu premier zaproponowanego na ten rok przez Andrzeja Seweryna

Publikacja: 14.01.2011 14:45

Samotnik pod gołym niebem

Foto: Życie Warszawy

Wybitny aktor i reżyser, który 1 stycznia oficjalnie objął kierownictwo sceny przy Karasia, zapowiada, że do grudnia w repertuarze pojawi się dziewięć nowych tytułów (patrz ramka).

– Chcemy być otwarci na wszystkie tematy i pokolenia – mówił Seweryn, prezentując swoją wizję Teatru Polskiego. – Tu nie będzie spektakli wymierzonych przeciwko komuś, przeciwko czemuś – tylko rozmowa. Zamierzam do niej zaprosić m. in. Jana Klatę i Barbarę Wysocką. Chcę robić teatr z sensem.

Premierą otwierającą dyrekcję Seweryna będzie spektakl złożony z dwóch tekstów Samuela Becketta – „Szczęśliwe dni” oraz „Końcówka” – wyreżyserowany przez Antoniego Liberę.

Tłumacz i superspecjalista od twórczości irlandzkiego dramatopisarza ma na koncie dziesiątki spektakli, które zrealizował na bazie tekstów Becketta. Najczęściej mierzył się ze słynnym „Czekając na Godota”. Swoją fascynację i zmagania z Beckettem opisał w książce „Godot i jego cień”. Nazwał w niej Irlandczyka „mistrzem samotności i smutku”.

– Beckett wyraża czy opisuje sytuację duchową człowieka Zachodu, która nastąpiła w XX wieku jako finał procesu trwającego kilkaset lat – mówił w jednym z wywiadów – Przestrzeń metafizyczna, w jakiej ludzkość – przynajmniej europejska – żyła od setek lat, zaczęła korodować i na przełomie XIX i XX zawaliła się. Beckett opisuje właśnie ten stan po upadku. Jego wizja to efekt uświadomienia sobie, że człowiek po latach trwania w takim czy innym schronieniu, ugruntowanym na wierze w nadprzyrodzony ład, znalazł się w punkcie wyjścia, czyli znowu pod gołym niebem.

Do pracy nad spektaklem w Polskim Libera zaprosił doborowych aktorów. Olga Sawicka zagra Winnie ze „Szczęśliwych dni” oraz Nell z „Końcówki”. Zdzisław Wardejn – Williego i Nagga. Partnerować będą im Jarosław Gajewski i Andrzej Seweryn.

Ten spektakl to pierwsza w historii Teatru Polskiego inscenizacja dramatów irlandzkiego noblisty. Wieczór premierowy dedykowany będzie pamięci Zbigniewa Zapasiewicza, który był mistrzem w kreowaniu beckettowskich bohaterów.

[ramka][srodtytul]Beckett na polskich scenach[/srodtytul]

Zaledwie trzy lata po światowej prapremierze • „Czekając na Godota” w paryskim Theatre du Babylon w 1957 roku Jan Kreczmar wystawił dramat Becketta w Warszawie w Teatrze Współczesnym. Przedstawienie wprowadzające nowoczesną dramaturgię i estetykę na polską scenę wywoływało skrajne reakcje: od całkowitego odrzucenia po zachwyt. O roli Tadeusza Fijewskiego (Gogo) Jan Kott pisał: „Uważam ją za jedną z najwspanialszych i najbardziej twórczych spośród wszystkich osiągnięć aktorskich ostatniego 50-lecia”.

Wybitne role w dramatach beckettowskich stworzył w latach 80. Tadeusz Łomnicki. Do legendy przeszła scena jedzenia banana w • „Ostatniej taśmie” wystawionej w Teatrze Studio w 1985 roku przez Antoniego Liberę. Rok później Łomnicki zagrał Hamma w • „Końcówce”, również w reżyserii Libery. Spektakle były częścią całej serii przygotowanej w Teatrze Studio z okazji 80. rocznicy urodzin Becketta. W Studio wystawione zostały wtedy również • „Nie Ja”, • „Kroki” i • „Kołysanka”, w których z kolei znakomicie zagrała Irena Jun.

W warszawskim Teatrze Dramatycznym możemy ciągle oglądać Maję Komorowską jako Winnie w • „Szczęśliwych dniach” wyreżyserowanych przez Antoniego Liberę. Spektakl wystawiony premierowo w 1995 roku został wznowiony i wrócił po kilkunastu latach przerwy do stałego repertuaru teatru. Rola Winnie, jak pisano, została stworzona przez Komorowską nieco wbrew Beckettowi. Uznawana jest jednak zgodnie za arcydzieło sztuki aktorskiej, a spektakl zarejestrowała TVP Kultura.

—ar [/ramka]

[ramka][srodtytul]Przed nami w Teatrze Polskim[/srodtytul]

• [b]Nowy Don Kiszot (26.03)[/b]

Sztukę Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki i kompozycjami Urszuli Borkowskiej wyreżyseruje Natalia Kozłowska. Aktorom towarzyszyć będą chórzyści Warszawskiej Opery Kameralnej oraz 6-osobowy zespół muzyczny.

• [b]Polacy (5.03)[/b]

Spektakl złożony z „Dzienników” Gombrowicza oraz tekstów homilii i wystąpień kardynała Wyszyńskiego. Reżyseruje Gabriel Gietzky. Na scenie Radosław Krzyżowski i Olgierd Łukaszewicz.

• [b]Żeglarz (26.03)[/b]

Jerzy Klesyk wystawi sztukę Jerzego Szaniawskiego stawiającą pytanie: czego dziś Polakom bardziej potrzeba – prawdy czy mitu? Zobaczymy m.in. Lidię Sadową, Olgę Sawicką i Jarosława Gajewskiego.

• [b]Cyd (30.04)[/b]

Tragikomedię Pierre’a Corneille’a przygotuje Ivan Alexandre. W rolach młodych kochanków wystąpią Marta Kurzak i Paweł Krucz.

• [b]Sny/ Pokolenie Jeans (14.05)[/b]

Wolny Teatr z Mińska represjonowany przez reżim Łukaszenki przygotuje spektakl z polskimi aktorami na bazie tekstów Kolady i Chalezina.

• [b]Wieczór Trzech Króli (18.06)[/b]

Szekspirowską komedię reżyseruje Anglik Dan Jemmett znawca teatru elżbietańskiego. W obsadzie m.in. Anna Dereszowska, Cezary Kosiński i Magdalena Smalara.

• [b]Hekabe (17.09)[/b]

Rzadko grany dramat Eurypidesa przygotuje Karolina Kolendowicz. W roli tytułowej – Jadwiga Jankowska-Cieślak.

• [b]Szkoła żona (8.10)[/b]

Z tekstem Moliera zmierzy się Jacques Lassalle. W roli Arnolfa wystąpi Andrzej Seweryn.

• [b]Siedziałam w domu i czekałam, kiedy spadnie deszcz (19.11) [/b]

Michał Sieczkowski przygotuje premierę dramatu Jeana-Luca Lagarce’a.

• [b]My Fair Lady (31.12)[/b]

Słynny musical z 1956 roku wyreżyseruje Magda Piekorz.

—j.rz. [/ramka]

[ramka][b]„Szczęśliwe dni/Końcówka”, sztuki Samuela Becketta[/b], reż. Antoni Libera, wyk. Olga Sawicka, Andrzej Seweryn, Jarosław Gajewski, Zdzisław Wardejn, Teatr Polski, ul. Karasia 2, Warszawa. bilety: 25 – 65 zł, rezerwacje: tel. 22 826 92 76, sobota (15.01) – niedziela (16.01), godz. 19[/ramka]

Wybitny aktor i reżyser, który 1 stycznia oficjalnie objął kierownictwo sceny przy Karasia, zapowiada, że do grudnia w repertuarze pojawi się dziewięć nowych tytułów (patrz ramka).

– Chcemy być otwarci na wszystkie tematy i pokolenia – mówił Seweryn, prezentując swoją wizję Teatru Polskiego. – Tu nie będzie spektakli wymierzonych przeciwko komuś, przeciwko czemuś – tylko rozmowa. Zamierzam do niej zaprosić m. in. Jana Klatę i Barbarę Wysocką. Chcę robić teatr z sensem.

Pozostało 92% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie